1. Discover Toyota
  2. Made in Europe
  3. History
Свържете се с нас, през връзките по-долу:

Нашата европейска история

Научете повече за историята на Toyota в Европа.
Нашата европейска история започна в много малък мащаб преди повече от 50 години, с първите доставки на нашите автомобили до автомобилната публика, която по това време не знае почти нищо за Toyota или нашите продукти. От тази ранна история се радваме на години на развитие и стабилен растеж и в момента разполагаме с девет производствени центъра на целия континент. Днес почти три от всеки четири автомобила, които продаваме в Европа, също са произведени тук.

Как започна всичко?

  • По пътя си вървяхме в крак с променящите се вкусове и изисквания на клиентите, увеличавайки нашите изследователски и дизайнерски ресурси, за да сме сигурни, че произвеждаме автомобили, които европейците искат да карат. Постоянно се стремим да правим нещата по-добри: предлагаме все по-добри автомобили, с по-добра надеждност и по-добро обслужване.

    Инвестирахме повече от 9 милиарда евро на местно ниво в изграждането на заводи за производство на нашите автомобили, двигатели и трансмисии, за създаване на технически центрове и дизайнерско студио и за подпомагане на нашите доставчици в развитието им, за да произвеждат хилядите компоненти, които са част от всеки автомобил. Това създаде хиляди работни места не само за нашия бизнес, но и за нашата мрежа от повече от 400 европейски доставчици. Наличието на тези съоръжения в Европа означава, че можем да предложим на нашите клиенти по-кратки срокове за доставка и да намалим въздействието върху околната среда на нашите логистични операции.

    Ние осъзнаваме, че европейските клиенти са едни от най-претенциозните в света и използвахме техните очаквания като еталон за проектиране на автомобили. По този начин можем да бъдем сигурни, че те отговарят на най-високите стандарти за динамика, дизайн и естетическа привлекателност. Така се раждат модели като новаторския нов Toyota C-HR.

    Започнахме да проучваме как да направим автомобилите по-чисти и по-ефективни много преди това да стане основен проблем за автомобилната индустрия като цяло, инвестирайки в хибридни и технологии с горивни клетки.

  • Осигурихме на клиентите в Европа около три милиона хибридни електрически автомобили, от представянето на континента на Prius, нашия оригинален хибрид. Ние не само продаваме нашите хибриди в Европа, ние ги произвеждаме тук – Corolla във Великобритания, хибридните Yaris във Франция и хибридните Toyota C-HR и Corolla седан в Турция.

    Някои европейски държави бяха сред първите в света, в които се предлага нашата пионерна технология за водородни горивни клетки. Това стана с помощта на Mirai, първият в света масово произвеждан седан с горивни клетки. Пускането на Mirai на пазара е критична стъпка по пътя към развиване на инфраструктурата свързана с водорода.

    Подкрепяме координираните усилия на производителите на автомобили, енергийните доставчици, правителствата и обществените органи за подпомагане на развитието на национални и европейски инфраструктури за водородна енергия, които ще поддържат Mirai и други превозни средства с водородни горивни клетки.

    Създаването на по-чисти автомобили в Европа и за Европа е само един аспект от нашата работа за опазване и поддържане на околната среда. Заводите и офисите, които изградихме, са световни пионери на нови и ефективни начини за намаляване на отпадъците, опазване на природните ресурси, минимизиране на емисиите и работа в хармония с природния свят около нас.

  • През 1963 г. от Япония до нашия първи европейски дистрибутор – Erla Auto, са изпратени първите 400 автомобила Crown като по този начин започва дългата европейска история на Toyota.
  • Ние пряко наемаме над 25 000 човека в цяла Европа.
  • От създаването на нашите първи оперативни съоръжения през 1990 г. сме инвестирали над 10 милиарда евро на местно ниво.
  • Ние управляваме 9 производствени предприятия в 7 държави.
  • Харчим над 6 милиарда евро с нашите европейски доставчици годишно.
  • Мрежа от 29 национални компании за маркетинг и продажби в 53 държави.
  • Мрежа от над 3000 оторизирани дилъра на Toyota и Lexus.

Нашата история в Европа

Пътуване през пет десетилетия дейности в Европа

Нашата европейска история продължава да се развива и да става все по-вълнуваща. Тук можете да научите повече за някои от важните етапи от нашето пътуване.
Поколението на бейби бума стана пълнолетно, традициите от миналото отминаваха и хората започнаха да търсят по-добър и по-ярък начин на живот. Докато културата ни донесе Джеймс Бонд и Бийтълс, науката и технологиите откриха невъобразими до този момент възможности, чиято кулминация бяха първите стъпки на човека на Луната през 1970 г.

Нашето пристигане в Европа

60-те години на миналия век бяха десетилетие на трансформация и за нас, с първото ни навлизане на европейския пазар, проправящо пътя за големите търговски и производствени бизнеси, с които оперираме в целия континент днес.
 
Започнахме да проучваме потенциала за продажба на нашите автомобили на пазари извън Япония през 50-те години на миналия век, като ги доставяхме под формата на комплекти за местни производители за сглобяване в страни по целия свят, от Латинска Америка до Австралия. Що се отнася до Европа обаче, поставянето на марката Toyota на картата бе резултат от визията на Валтер Крон. 
 
Крон бе президент на Erla Auto Import, датски бизнес за търговия на дребно с автомобили. Посещавайки автомобилното изложение в Токио през 1962 г., той силно се впечатлил от Toyota Crown и решил, че това е моделът, който ще се хареса на европейските шофьори. Неговата визия доведе до превръщането на Erla Auto в първия ни официален европейски дистрибутор с изключителни права за продажба за Дания, Швеция и Норвегия. През 1963 г. първите 400 автомобила Crown бяха изпратени от Япония.
 
Те обаче не бяха първите автомобили Toyota, пристигнали в Европа. В името на историческа точност два модела Crown са достигнали Малта през Близкия изток през 1960 г., а два Corona (с другото си моделно име Tiara) са били тествани във Финландия през 1962 г.
 
Инстинктите на Крон се оказаха правилни и през следващите няколко години бяха постигнати допълнителни споразумения с търговски партньори, желаещи да представят името Toyota на европейската общественост, търсеща автомобили. Louwman и Parqui станаха холандски дистрибутори през 1964 г., а на следващата година Pride и Clark предизвикаха истински интерес в Обединеното кралство, когато представиха Corona на своя щанд на автомобилното изложение в Лондон. Британските продажби стартираха скоро след това и един от първите автомобили, регистрирани във Великобритания, все още е на пътя днес.
  • 1962: Неочакван посетител на Toyota от Валтер Крон от Erla Imports Denmark дава началото на европейската експанзия.
    Erla Auto Import A/S в Дания става първия дилър на Toyota в Европа.
  • Louwman & Parqui B.V. в Холандия.
  • Представянето на първото поколение Toyota Corolla през 1966 г. прибави допълнителна привлекателност към нашия профил като нов и интригуващ играч на пазара. Нашите автомобили трябваше да се харесат с външния си вид, отчитайки факта че в себестойността им се добавяше разхода за доставка чак от Япония. Разходите се увеличаваха и от местните мита и тарифи за продажба. Но този недостатък беше балансиран от факта, че Corona и Corolla предлагаха много добро оборудване и бяха много надеждни, с което помагаха на собствениците си да намалят експлоатационните разходи.

    Рекламите в пресата за Corona включваха „безшумното пътуване“ благодарение на балансирания 1,5-литров двигател и качеството „двойно проверено сто пъти“. Основните елементи на оборудването включваха светлини за заден ход, електрически устройства за измиване на стъклото и мокети в интериора, но клиентите трябваше да платят допълнително за предпазни колани.

    Нашата ранна европейска експанзия се съсредоточи върху пазари, където националната индустрия за производство на автомобили почти или въобще не съществуваше – каквито бяха Гърция (от 1965 г.), Швейцария (1966 г.) и Белгия (1966 г.). Към края на десетилетието обаче,  вече бяхме представени на родната територия на всички големи автомобилни производители, включително Франция, Италия и Германия.

    Тъй като износът за Европа се увеличи бързо, осъзнахме, че се нуждаем от собствена база на континента и през 1970 г. открихме първия офис на Toyota Motor Sales в Брюксел, предшественика на днешната Toyota Motor Europe. Горе-долу по същото време подписахме и първото споразумение за сглобяване на автомобили Toyota тук, като начало на партньорство със Salvador Caetano в Португалия. То продължава и до днес и отбеляза първата стъпка към голямото производствено присъствие, което продължихме да установяваме чрез 90-те години.

  • Toyopet Crown пред Атомиума в Брюксел, Белгия.
  • 1960: Toyota навлиза на европейския пазар с ранен експорт за Малта и Кипър.
  • 1960: Първият Toyopet Crown пристига в Малта.
  • 1964: Продажбите на автомобили Toyota започват във Финландия след подписване на дистрибуторско споразумение с Korpivaara Oy.
  • 1964: Първото представителство на Toyota в Европа отваря врати в Копенхаген, Дания, и е предшественик на Toyota Motor Europe.
  • 1964: Ранен европейски маркетинг: Холандската Louwman & Parqui обучава папагали в зоологическата градина да казват „Купете Toyota“.
  • 1965: Toyota изнася за Европа общо 5900 автомобила.
  • 1965: Споразумение за дилърство, подписано с Motor Imports Co. в Обединеното кралство.
  • 1965: Подписваме Dickran Ouzouninan в Кипър за дистрибуция на автомобили Toyota.
  • 1965: Toyota на 50-то международно автомобилно изложение в Лондон, Обединеното кралство.
  • 1966: International Motor Company в Белгия вече е дистрибутор на Toyota.
  • 1966: Представяме Toyota Corona и Crown на автомобилното изложение в Париж.
  • 1968: Създадена е Toyota GB plc. в Обединеното кралство.
  • 1969: Преместваме нашия офис в Копенхаген в Брюксел, Белгия (днешната Toyota Motor Europe).
70-те години на миналия век обхващаха музикалния спектър от Abba и Osmonds до пънк рока през диското. Технологиите си проправяха път към домашните забавления с първите видеорекордери и електронни игри – елементарни според днешните стандарти, но вълнуващи нововъведения по онова време.

Моторните спортове и раждането на европейското производство

  • Въпреки че бяхме стартирали нашата европейска експанзия само няколко години преди това, растежът набираше скорост. Все повече и повече хора бяха наясно с името Toyota и приемаха алтернативата, която предлагахме на продукти и марки, с които те бяха запознати от поколения.

    Нашите разпознаваемост и привлекателност скоро трябваше да получат вълнуващо ново измерение с навлизането ни в международни ралита с базиран в Европа отбор. Събитията стартираха благодарение на шведският пилот Уве Андерсон, който убеди екип от нашите ръководители, на среща в Лондон, да му позволят да се състезава с Toyota Celica в ралито RAC през 1972 г. във Великобритания. Успехът му с класиране в топ 10 пред някои забележителни съперници гарантира, че програмата ще продължи. През 1973 година в Швеция се роди Andersson Motorsport.

  • 1979: Уве Андерсон в ралито Бандама, пилотирайки Toyota Celica

Прекият предшественик на днешната Toyota Motorsport GmbH (TMG) подготви моделите Corolla и Celica за състезания, с допълнителна подкрепа от Япония. Скоро след като стартира своята работа, операциите и бяха преместени в Брюксел в Белгия, в сърцето на Европа.

Петролната криза от 1974 г. заплашваше да спре програмата за моторни спортове преждевременно, но заедно със своите партньори в Европа да направи всичко възможно, за да поддържа отбора снабден с необходимите части и оборудване. Увереността в проекта скоро донесе награди – финландският пилот Хану Микола, пилотиращ Corolla 1600 донесе първата победа на отбора на ралито „1000 езера“ във Финландия през 1975 г. Същата година беше прието името Toyota Team Europe, което ясно показва нашия ангажимент към спорта.

Това беше началото на две десетилетия успехи във световните ралита, включително множество шампионски титли на пилоти и производители, постигнати с такива легендарни автомобили като Celica TA63 Twincam Turbo, наречен „Кралят на Африка“ заради пълното си доминиране в рали Safari и рали Ivory Coast в средата на 80-те години.

През 1979 г. отборът се премести в Кьолн, където създаде своя собствена улица, подходящо наречена Toyota Alée, която остава домът на TMG и базата на нашия успешен отбор в Световния шампионат по издръжливост.

  • 70-те години отбелязаха и началото на нашата производствена история в Европа, със споразумението, подписано със Salvador Caetano през 1968 г., довело до пускането на първите произведени в Европа Toyota през 1971 г. Със сглобяването на автомобили на местно ниво, ние можехме да подобрим обслужването на клиентите, да намалим времето за доставка, разходите и да отговорим по-добре на вкусовете и предпочитанията на европейските клиенти.

    Заводът на Toyota Caetano Portugal (TCAP) в Овар започна с производството на Corolla, доставени от Япония под формата на комплектовка. След това той продължи да произвежда различни модели автомобили, SUV, ванове и лекотоварни. Corona, Starlet, Land Cruiser и Hilux и автобусите Optima и Coaster се произвеждаха именно от TCAP.

  • 1971: Започва сглобяването на автомобили в Португалия (Salvador Caetano I.M.V.T., S.A.).
През годините след основаването на TCAP направихме значителни инвестиции в производствени съоръжения в цяла Европа. Днес ние произвеждаме девет различни модела автомобили, плюс двигатели и трансмисии на девет места в седем различни страни. Фактът, че два от всеки три автомобила, които продаваме в Европа, се произвеждат тук, означава, че намаляваме въздействието си върху околната среда, с по-малко доставки на дълги разстояния и че успешно проектираме правилния вид автомобили, които да отговарят на местния пазар.
  • 1970: Открива се офис на Toyota Motor Corporation в Брюксел в Белгия.
  • 1970: Austria's Toyota Frey signs on to distribute Toyota vehicles.

  • 1970: Навлизаме на италианския пазар след подписване на дистрибуторско споразумение с Toyota Italia.
  • 1971: Франция започва да продава автомобили Toyota чрез дистрибутора S.I.D.A.T.
  • 1972: Toyota Ireland стартира дейност.
  • 1973: Toyota Team Europe (TTE) участва в Световния рали шампионат (WRC).
  • 1973: Toyota подписва дистрибуторско споразумение с F. E. Dahl & Co. в Норвегия.
  • 1973: Toyota Canarias основава фирма и започва да внася автомобили Toyota на Канарските острови.
  • 1974: Toyota Motor Company придобива западногерманския дистрибутор Deutsche Toyota-Vertrieb.
  • 1975: TTE печели първата си победа в WRC на рали „1000 езера“ във Финландия.
  • 1976: Еднин милионният автомобил, внесен в Европа.
  • 1976: Toyota Deutschland GmbH е създадена в Германия.
  • 1979: Нов офис за Toyota Deutschland е завършен в Кьолн, проектиран да изглежда като осемцилиндров двигател.

Европейски дизайн за света

80-те години донесоха по-нататъшна консолидация на нашите европейски дейности и разработването на вълнуващи нови начинания, които ни помогнаха да установим по-силно присъствие в региона. През 1987 г. открихме Европейския технически център на Toyota в Белгия, който се превърна впоследствие в Toyota Motor Europe Technical Centre и който управляваме днес. Две години по-късно създадохме първия си офис за маркетингови услуги, предоставяйки ценна подкрепа за нашето продуктово планиране и продажби.
 
Това бяха важни „първи стъпки“ към изграждане на основите на обширните производствени, изследователски и дизайнерски съоръжения, с които разполагаме в региона днес. Нашите европейски операции се радват на все по-високо ниво на автономност за производство на нови автомобили, които не само отговарят на европейските вкусове, но също така служат като еталон за много от малките и компактни модели, които произвеждаме по целия свят.
  • Осъзнавайки важността на Европа, открихме първия си дизайнерски център тук през 1989 г. Наречен Toyota Europe Office of Creation (Toyota EPOC), той трябваше да се превърне в творческа люлка за нови модели, които да ни отведат право в сърцето на европейския пазар.

    Първоначално създаден близо до Брюксел, центърът еволюира в студиото за дизайн и развитие Toyota Europe Design and Development, известно като ED2, разположено от 2000 г. близо до Ница в Южна Франция. 

    Основите, които поставихме през 80-те години на миналия век, предоставиха платформата за представяне на Yaris, автомобил, който трансформира концепцията на малкия автомобил и който днес, три поколения по-късно, остава нашият най-продаван европейски модел. Той също се произвежда тук, в нашата фабрика във Валансиен, Франция.

  • Съоръжението за разработване на дизайн в Европа.

ED2 изигра ключова роля, като ни помогна да реализираме амбицията си да създадем нов автомобил, който да замени остарелия Starlet, такъв, който да отразява нарастващото екологично съзнание на клиентите, като предлага значително по-нисък разход на гориво и по-ниски емисии на CO2. Целите касаеха както Япония, така и за Европа, където супермини моделите представляваха около една трета от всички продажби на нови автомобили.

Искахме да създадем автомобил с наистина оригинален дизайн за европейския пазар и Yaris се превърна в знаменателен модел на ED2. Това бе автомобил с компактни размери, но с просторен и удобен интериор, проектиран да се хареса на европейските вкусове. А ако не знаете откъде идва името, то е вдъхновено от Харис, гръцкия бог на красотата и елегантността.

Както ED2, така и екипите от творци в Япония създадоха прототипни модели, които бяха анализирани на базата на дизайнерски студия в Германия, Италия и Обединеното кралство, за да се прецени реакцията на потенциалните клиенти.

Между двата отбора се разви приятелско съперничество, но в крайна сметка те споделиха знанията и ресурсите си, за да създадат модел, който щеше да направи своя световен дебют на автомобилното изложение в Париж през 1998 г. Това беше исторически момент за ED2, тъй като стана първият модел на студиото, избран за серийно производство. Упоритият труд, вложен в създаването на автомобила, беше възнаграден както с европейски, така и с японски титли „Автомобил на годината“. 

Оттогава нашето европейско дизайнерско студио създаде и участва в още много успешни проекти, не на последно място със сътрудничеството си в разработването на авангардния стил на концептуалния кросоувър Toyota C-HR. Представен през 2014 г. той стана предшественик на серийния модел, който се произвежда в Европа, в нашия завод в Турция.

  • Изтънченият дизайн на Yaris, който се вписва чудесно в улиците на Париж, е изключително популярен в цяла Европа.
  • 1989: Toyota Europe Office of Creation (Toyota EPOC) отваря врати в Брюксел (понастоящем ED2 в Ница, Франция).
  • 1987: Техническият център на Toyota в Европа е завършен в Белгия (сегашният технически център на TME).
  • 1989: N.V. Toyota Motor Marketing Services Europe S.A. (TMSE), създадена в Белгия.
  • Дизайнерите на ED2 изследват мащабен модел Yaris.
  • Производството на Yaris в Toyota Motor Manufacturing France започва през 2001 г.
Това беше времето на началото на информационната епоха, с пускането на световната мрежа и представянето на първите автомобилни GPS сателитни навигационни системи за обществено ползване. Обединеното кралство се привърза физически към европейския континент с откриването на тунела под Ламанша, а семейство Симпсън направи своя дебют на нашите телевизионни екрани.

Ускоряване на инвестициите в производството

  • След като преминахме границата от 30 години присъствие в Европа, ние направихме големи инвестиции в създаването на собствени производствени мощности тук, верни на нашите бизнес принципи за създаване на автомобили на пазара, където ще се продават. 

    В речта си в Лондон през 1989 г. тогавашният президент на Toyota Шоичиро Тойода заяви: „Toyota ще положи всички възможни усилия, за да бъде приета като истинска британска и европейска компания във възможно най-кратък срок.“ Няколко седмици по-късно потвърдихме плановете си да изградим първия си изцяло притежаван и управляван европейски производствен център във Великобритания. Така се роди Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK).

  • 1998: Производството на Corolla започва в Toyota Motor Manufacturing (Великобритания), заедно с Avensis.

Инвестирахме около 3 млрд. евро за създаването на завод за автомобили в Англия и завод за двигатели в Северен Уелс, които влязоха в експлоатация през 1992 г. Първият модел, произведен в завода в Бърнастън, бе Carina E (буквата E означава Европа). В рамките на шест години TMUK започна производството и на Corolla хечбек и стана дом на новия ни водещ модел за Европа – Avensis. Той също така постигна целта си да закупува 80% от частите и услугите си от европейски доставчици.

Европа също се променяше. През 1993 г. се създаде Европейският съюз и се предприеха по-нататъшни стъпки за създаване на единен пазар. За да се адаптираме към променящата се бизнес среда, реорганизирахме нашите търговски и маркетингови компании и европейските ни офиси под шапката на ново предприятие – Toyota Motor Europe Manufacturing and Engineering, със седалище в Брюксел.

TMUK навлезе в началото на нов период на разрастване, като през 1994 г. бе добавен допълнителен производствен капацитет с основаването на TOYOTASA (днес известна като Toyota Motor Manufacturing Turkey), съвместно предприятие за местно производство на Corolla.

Развиващата се мрежа от операции изискваше допълнителни съоръжения за поддръжка, включително разширен център за резервни части и център за аксесоари и сервиз, като и двата бяха позиционирани в Белгия. Междувременно в Париж през 1998 г. открихме нова витрина за нашите иновации и технологии – Le Rendez-Vous Toyota на известния булевард Шанз-Елизе (затворена през октомври 2017 г.).

  • 1994: Toyota Motor Manufacturing Turkey стартира дейност.
  • 1998: Шоурумът “Le Rendez-Vous Toyota” отваря врати във Франция (затворен през октомври 2017 г.).

Тъй като през тази година продажбите ни в Европа надхвърлиха половин милион, ние увеличихме допълнително производствения си капацитет, като открихме производствени центрове в Полша за трансмисии и във Валансиен, Франция, за производство на изключително успешния Yaris. 

 Основният камък на завода на Toyota Motor Manufacturing France беше положен през 90-те години и от откриването му в началото на 2001 г. TMMF непрекъснато подобрява екологичните си показатели, за да се превърне в най-устойчивия ни завод в Европа и в един от глобалните ни екозаводи – производствени съоръжения, които са пионери в нови и по-добри екологични програми. 

Стартирал като „ефективен, чист промишлен обект за 21-ви век, който уважава околната среда“, той въведе мерки за постепенно намаляване на отпадъците, снижаване на потреблението на енергия и вода и добиване на възобновяема енергия, например с инсталирането на огромна слънчева стена отстрани на една от сградите. Околностите на фабриката също се поддържат, като се насърчава развитието на растителния и животинския свят, за да се постигне природно разнообразие, каквото има в националните паркове на Франция.

  • 90-те години на миналия век бяха десетилетието, в което инвестирахме в производството в Европа, като открихме първите си производствени мощности в региона в Обединеното кралство, последвани от фабрики във Франция, Турция, Полша, Чешката република и Русия. Автомобилите, които произвеждаме в Европа, вече са почти три от всеки четири, които продаваме тук – знак, че проектираме автомобили, които отговарят на изискванията и вкусовете на европейските клиенти. Този фокус върху „местното“ производство също така означава, че можем да намалим въздействието си върху околната среда, тъй като се налага да извършваме по-малко превози на дълги разстояния. 

    До началото на века постигнахме пълна трансформация – от нишово предприятие от Далечния изток, което изнася малък брой автомобили, се превърнахме в значителен местен бизнес, който произвежда автомобили, инвестира в работни места, обучение и съоръжения в целия регион. Прилагахме на практика философията си за местно производство и осъзнавахме ползите, които то може да донесе по отношение на качеството, обслужването на клиентите, ефективността и намаленото въздействие върху околната среда.

  • 1991: Toyota Motor Poland започва работа.
  • 1990: Марката Lexus е лансирана в Европа
  • 1990: N.V. Toyota Motor Europe Marketing & Engineering S.A. (TMME) започва дейност в Белгия (по-рано Toyota Motor Marketing Services Europe).
  • 1991: Основана е Toyota Motor Hungary.
  • 1992: Старт на производството в Toyota Motor Manufacturing Великобритания.
  • 1993: Откриване на Toyota Parts Center Europe (TPCE) в Диест, Белгия.
  • 1993: Откриване на европейската централа на Toyota в Брюксел, Белгия.
  • 1995: Toyota Accessory and Service Center (TASC) отваря врати в Белгия.
  • 1998: Продажбите в Европа надхвърлят половин милион.
  • 1999: Toyota Yaris е избран за Европейски автомобил на 2000 г.
  • 1999: Toyota Motor Manufacturing Poland е създадена за производство на трансмисии
Новото хилядолетие донесе технологии, които осигуряват връзка с всички по всяко време. Текстовите съобщения, блоговете, Facebook и Twitter ни позволяват да споделяме разговори, снимки и преживявания с натискането на няколко клавиша. А ако предпочитате да слушате, а не да говорите, вече можете да поберете библиотека с хиляди песни в едно цифрово устройство, което се побира в джоба на дънките ви.

Хибридната революция  

Това беше началото на техническа революция и в света на автомобилите, тъй като ние представихме първия си хибриден модел на европейския пазар. 

През 2000 г., три години след дебюта си в Япония, оригиналният Prius се появи в Европа като скромен на вид седан, задвижван от нова система, която включваше както конвенционален бензинов двигател, така и електрически мотор. За разлика от всички останали автомобили на пазара, Prius автоматично превключваше между различните си източници на енергия или ги използваше в комбинация, за да постигне най-ефективна работа.

  • А като „пълен“ хибрид той можеше да използва само електромотора си, без разход на гориво и без емисии от ауспуха. 

    По този начин Prius е верен на латинските корени на името си, тъй като е изпреварил времето си. Всъщност ние разработвахме нашата хибридна технология още от 60-те години на миналия век, много преди екологичните проблеми да станат толкова сериозна причина за глобална загриженост и преди въвеждането на законодателство за намаляване на парниковите газове. 

    Нашата екологична визия и ранните ни инвестиции в научноизследователска и развойна дейност означаваха, че когато Prius беше готов за продажба на нашите клиенти, бяхме напълно уверени в неговото качество и способността му да осигури обещаните характеристики. Вярата, която имахме в Prius, се изразяваше във факта, че това беше първият автомобил в Европа, който се продаваше с гаранция от пет години и 100 000 км.

  • Prius се появи в Европа през 2000 г.

Разбира се, това беше само началото: първото поколение Prius трябваше да запознае хората с нова концепция в автомобилостроенето, което означаваше, че първоначалната му привлекателност беше като нишова алтернатива на конвенционалните бензинови и дизелови модели, които европейските клиенти познаваха и на които се доверяваха.

Бяха продадени около 4000 екземпляра, преди Prius да бъде преобразен през 2003 г. с въвеждането на второто поколение, което съчетаваше по-съвременен хечбек стил със значително повишаване на динамичните качества и ефективността. Разходът на гориво беше намален с 15% до 4,3 л/100 км, а емисиите на CO2 спаднаха до 104 г/км. По същото време шофьорите все по-ясно осъзнаваха необходимостта от намаляване на въглеродния отпечатък и пестене на енергия, а законодателите на целия континент започнаха да обмислят данъчни системи, които да облагодетелстват по-екологичните автомобили.

Първоначалният Prius създаде пазара на хибридни автомобили, а неговият наследник повиши популярността на технологията и на модела. Ролята на третото поколение Prius, пуснато на пазара през 2009 г., беше да превърне хибрида в масова практика. Мощността беше с една трета по-голяма от тази през 2000 г., разходът на гориво се снижи с 23%, а нивата на CO2 за първи път паднаха под референтната стойност от 100 г/км.

Тези данни отразяваха начина по който нашият ангажимент за непрекъснато подобряване на екологичните показатели на Prius можеше да донесе реални ползи за обществото: това бе автомобил, който е лесен за управление, практичен за използване и същевременно водещ в стремежа за намаляване на разхода на гориво и снижаване на въглеродните емисии.

В рамките на десетилетието Prius ни помогна да променим автомобилния пейзаж и проправи пътя за внедряване на хибридната технология в други моделни гами – Yaris и Auris – които се произвеждаха в Европа и станаха основата на нашия бизнес. Prius се превърна и в самостоятелно моделно семейство с представянето през 2012 г. на Prius+, първият в света седемместен изцяло хибриден автомобил, и Prius Plug-in Hybrid.

Prius Plug-in Hybrid също беше първият в света подобен модел – автомобил с литиево-йонна батерия с по-голям капацитет, която може да бъде зареждана в електрическата мрежата у дома, на работното място или на обществен паркинг. Това позволяваше изминаването на по-големи разстояния и достигането на по-високи скорости при шофиране с електрическа енергия с нулеви емисии в сравнение с конвенционалния Prius.

Европа беше ключов полигон за изпитване на технологията, като през 2007 г. във Франция беше стартирана програма за публичен лизинг в партньорство с компанията за производство на електроенергия EDF – по стечение на обстоятелствата годината, в която достигнахме един милион продадени хибридни автомобили в световен мащаб. Знанията, които придобихме по време на тези и други изпитания по целия свят, изиграха жизненоважна роля, за да гарантираме, че автомобилът, който пуснахме на пазара, постига възможно най-добрите характеристики. Успяхме да гарантираме, че Prius Plug-in може да покрие по-голямата част от типичните европейски градски пътувания само с електрическа енергия, без вредни емисии и с нулев разход на гориво. 

Prius успя да промени разбирането и приемането на хибридната технология от хората. Днес той се е превърнал в познат и популярен избор за все повече хора, които оценяват не само по-чистото му и по-ефективно задвижване, но и плавното му и прецизно движение и невероятната му надеждност.

  • 2000: Откриване на Toyota Design Development Center (ED2) в южната част на Франция.
  • 2000: Награда „Двигател на годината” както за Yaris, така и за Prius, за втора поредна година.
  • 2001: Първият Yaris, „произведен в Европа“, слиза от поточната линия във Франция в завода на Toyota във Валансиен.
  • 2001: Нов транспортен център е открит в Зеербрюге, Белгия.
  • 2002: Toyota създава холдингова компания в Европа: Toyota Motor Europe N.V./S.A.
  • 2003: Произвежданата в Обединеното кралство Toyota Avensis започва да се продава в Япония.
  • 2005: Заводът на Toyota/PSA Peugeot Citroën (TPCA) в Чехия стартира производство.
  • 2005: Toyota пуска нов завод за дизелови двигатели и трансмисии в Полша (TMMP).
  • 2005: Toyota стартира производството на нови дизелови двигатели в Toyota Motor Industries в Полша (TMIP).
  • 2006: Един милионен Yaris, произведен от Toyota в Европа.
  • 2007: Toyota Motor Manufacturing Russia започва производство.
  • 2007: Световните продажби на хибриди на Toyota надхвърлят 1 милион бройки.
  • 2007: Световните продажби на хибриди на Toyota надхвърлят 1 милион бройки.
  • 2008: Световните продажби на Prius надхвърлят 1 милион, като кумулативните продажби на Prius в Европа възлизат на 100 000 автомобила.
  • 2009: Toyota отбелязва производството на едномилионния си автомобил в Турция; стартира производството на новата Toyota Verso.
  • 2009: Toyota отдава под наем над 150 експериментални Plug-in хибрида в Европа.
Нашето разбиране за света и мястото му във Вселената никога не е било по-добро. Пионерната работа в Европейския център за ядрени изследвания разкри тайни за дълбоката природа на материята, докато космическите мисии до Марс откриха доказателства за наличие на вода на най-близкия ни планетарен съсед. Авангардните технологии постепенно се преместиха от изследователската лаборатория в домовете и работните ни места, за да направят живота ни по-безопасен, по-лесен и по-приятен.

Mirai и зората на водородната ера

  • Светът на автомобилите е една област, в която научните постижения и приноса им към това светът да бъде по-добро място за живеене са особено видни. Грижите за устойчивостта и околната среда са в основата на всичко, което правим, така че вероятно не е изненадващо, че продължихме да подобряваме и адаптираме нашата хибридна технология, за да се доближим до нашата цел да създадем най-добрия екологичен автомобил.

    Представянето на пазара на Mirai през 2015 г., първият сериен автомобил с горивни клетки на Toyota, бележи друга значителна стъпка в това пътуване.  Водени от нашия ангажимент към околната среда, ние проучвахме как можем да разработим автомобил с нулеви емисии още през 90-те години. Успяхме да използваме опита ни при производството на хибриди при внедряването на тази технология, за да разкрием потенциала на водорода като чист и устойчив източник на енергия.

  • 2015: Европа приветства новата Toyota Mirai, първият в света масово произвеждан седан с горивни клетки.

Mirai се захранва от електричество, генерирано от система от горивни клетки, използващи водородно гориво. Всъщност единственият краен продукт от процеса е водата. 

Благодарение на нашата интензивна програма за развитие стана възможно създаване на компактна и лека система, която се интегрира удобно в седан с четири врати с конвенционални размери, без да отнема място от багажника. Технологията позволява изминаване на пробег от около 500 км с пълен резервоар и време за зареждане на станцията за водород от под пет минути – точно като при бензинов или дизелов автомобил. 

Разбира се, хората, които карат Mirai или други превозни средства с горивни клетки, се нуждаят от удобни места за зареждане. Това означава, че трябва да се създаде нова инфраструктура за разпространение и продажба на водородно гориво. Поради тази причина ние въведохме Mirai първо на европейските пазари, където съществуват инвестиционни програми за развитието на този вид мрежа – като например в Обединеното кралство, Германия, Белгия, Дания, Холандия, Норвегия и Швеция.

Освен това ние работим с нашите колеги от автомобилната индустрия, компании за производство на горива и енергийни предприятия, правителства и агенции, за да си сътрудничим в изграждането на водородна инфраструктура, която може да поддържа все по-голям брой превозни средства по пътищата. 

Mirai привлече голямо внимание, не на последно място на водещи европейски политици, които вярват в неговия потенциал да открие нова ера на устойчива мобилност с нулеви емисии. Всъщност ние считаме, че водородът предлага дори по-големи възможности, освен транспорта, за осигуряване на обществото с жизнеспособен, по-чист и изобилен бъдещ източник на енергия.

  • 2012: Първият сериен Prius Plug-In Hybrid в Европа, доставен на негово светло височество Принц Албер II от Монако.
  • 2012: Motorsport GmbH (TMG) постави нов рекорд за електрически автомобил на легендарната Северна дъга на Нюрбургринг в Германия.
  • 2014: “Cité lib by Ha:mo”, нов тип градска мобилност, базирана на ултракомпактни електрически превозни средства, свързани с обществения транспорт, стартира в Гренобъл, Франция.
  • 2015: Германски шофьор става милионният клиент на хибрид на Toyota в Европа.
  • 2016: Toyota произвежда своя 10-милионен автомобил в Европа
  • 2016: Разработеният в Европа кросоувър Toyota C-HR също се и произвежда в Европа

Как можем да очакваме че ще изглежда бъдещето?

Научете повече