Заявете пробно шофиране
Свържете се с нас
Ценови листи
Конфигуратор
Резервирайте сервиз онлайн
My Toyota/Моята Toyota

Историята на Toyota в Моторспорта

Цели 57 години моторспорт история

Нашата история в автомобилните състезания датира от далечната 1957 година, когато взехме участие в изтощителното Рали Австралия. Оттам насетне се състезаваме успешно в най-високите нива на автомобилните спортове и имаме успехи в голямо разнообразие от дисциплини.

Перфектният тест

С пресичането на финалната линия в Австралия от Toyopet Crown, след цели 17,000 изтощителни километра в рамките на 19 дни, нашите моторспорт активности се доказаха като перфектния тест за нови технологии, метериали и ноу-хау, тъй като там отсяваме най-доброто за серийните ни автомобили.

История на Toyota в автомобилния спорт - Toyopet Crown Deluxe
Toyopet Crown Deluxe
В ранните години

Само 12 години след края на Втората световна война, Япония бележи впечатляващ икономически подем. Автомобилната индустрия е в начална фаза, а вносните автомобили значително надхвърлят местното производство, поради относително стари технологии и по-ниско качество. В резултат, много малка част от хората в Япония имат интерес към моторспорта.

Въпреки това постъпва покана във Външното министерство от Японския посланик в Австралия, който заявява, че организаторите официално канят японски автомобилен производител да вземе участие в кръга Рали Австралия. Toyota приема поканата и изпраща Кунио Каминомура с навигатор Коуджиро Кондо, които застават зад волана на все още недоказания 1.5-литров седан Crown за 19 изтощителни дни.

За изненада на всички, олекотената версия със само 48 к.с. под капака, завършва ралито без никакви сериозни проблеми. Финиширайки на 47-ма позиция в генералното класиране, Crown се бори до финала за разлика от друг 34 автомобила, отпаднали поради технически проблеми в различни етапи от състезанието. Така Toyota се превръща в първия японски автомобилен производител, взел участие на световната моторспорт сцена.

Toyopet Crown завършва Рали Австралия - История на Toyota в моторните спортове
Toyopet Crown завършва Рали Австралия
Полагане на основите

С увеличения интерес и ентусиазъм към моторните спортове в Япония, и със стабилното представяне на Toyota по световните пистови и рали състезания, енергията на 60-те години отваря нова вълнуваща глава в историята на Toyota и на японските моторспорт фенове.

В края на 60-те, автомобилните състезания започнаха да еволюират. Автомобилите постоянно получаваха все по-големи по обем двигатели и за да останем конкурентни, ние разработихме първият изцяло състезателен автомобил през 1968: Toyota 7. Първата версия бе оборудвана с централно разположен 3-литров V8 двигател, скоро заменен от 5-литрова версия, която класира автомобила на трета позиция в Гран при на Япония през 1969.

Тогава дойдоха и 70-те години, в които фокусът на автомобилните производители се измести от състезанията и падна върху активни действия против замърсяването на въздуха. В резултат Гран при на Япония през 1970 бе отменена, а с нея и разработките на спортни автомобили с големи по обем двигатели. Това бе изключително разочарование за феновете на Toyota и моторните спортове в цял свят, тъй като компанията бе пуснала първия в света състезателен автомобил, оборудван с турбо-компресор: Toyota 7 Turbo.

Събитията през 1973 се оказаха още по-пагубни, след като войната в Близкия изток прекъсна международните доставки на горива и предизвика петролна криза, което накара много производители да прекратят състезателните си програми. Състезавайки се в Шампионата за туристически автомобили от 1968 с модела Corona, ние разработихме серия състезателни автомобили за пътя като Corolla Levin, Starlet и Celica Turbo, която завърши на първа позиция през 1973 по време на състезанието "1000 км на Фуджи".

Toyota 7 Turbo - История на Toyota в митирните спортове
Toyota 7 Turbo
Навлизане на световната сцена

След сложното и нестабилно начало на 70-те години, японските състезателни отбори имаха много какво да покажат. Първите два старта за Гран при на Япония в календара на Formula 1 се проведоха през 1976 и 1977 на Fuji Speedway, заедно с добре познатите шампионати Formula 2 и Група C.

В началото на 80-те години основните ни моторспорт активности се състояха в подкрепа на частни отбори и състезатели, докато набирахме скорост отвъд океана.

В Световния рали шампионат моделите Corolla и Celica се бореха за челните места. Паметни победи като тази на Рали Сафари в Източна Африка и окупиране на първите две места в Рали Нова Зеландия положиха основите на бъдещи успехи в рали спорта през следващото десетилетие.

През 1982 стартирахме участие в Северноамериканските серии International Motorsport Association, печелейки в клас GT със Celica Turbo през 1987 година.

У дома, новосъздадените interTEC серии за туристически автомобили Group А добиват голяма популярност, а участието на свързани с Toyota отбори е преобладаващо. Нашата Group A Supra Turbo се радваше на огромни успехи в сериите, а отбори като TOMS дори участваха и в легендарното състезание "24-те часа на Льо Ман" през 1985 година.

Celica Twin-cam Turbo  рали автомобилът на Toyota - История на Toyota в автомобилните спортове
Celica Twin-cam Turbo
В суматохата от шампионати

В края на 80-те и началото на 90-те бе апогея на рали спорта. Феновете обожаваха факта, че техните идоли шофираха автомобили, които можеха да бъдат закупени от шоурумите. Нашият участник в Group A - Celica GT-four бе родена победител, спечелвайки пилотските шампионати през 1990 и 1992, последвани от дубъл при конструктурските и пилотски титли през 1993 и 1994.

Далеч от калта и чакъла на Световния рали шампионат (WRC), ние взимахме участие в състезания за издръжливост от двете страни на Атлантика, в IMSA-GTP, както и Северноамерикансия му еквивалент. През 1989 започнахме да се състезаваме и в Световния шампионат за спортни прототипи, водейки ожесточена битка по световните писти с Peugeot 905. Последва и още едно великолепно постижение, когато заехме второ място на престижното състезание "24-те часа на Льо Ман" през 1993.

През '92 и 93' Северноамериканския шампионат IMSA-GTP бе доминиран от Дан Гърни и неговата AAR Eagle Toyota.

В Япония се появи нов Шампионат за туристически автомобили през 1994, в който участваха 2-литрови седани с четири врати, които се състезаваха в два къси, но много динамични манша всеки кръг. Спечелихме първия шампионат през 1994 с Corona и този през 1998 с Chaser, който се оказа и последен.

Истинската легенда в рали шампионатите: Celica GT-Four -История на Toyota в автомобилните спортове
Celica GT-Four
Престижни титли

От 1975 насам, Toyota Team Europe (TTE), под ръководството на Ове Андерсон, бяха отговорни за участията ни в Световния рали шампионат. През 1998 TTE изместиха фокуса върху участието в сериите Льо Ман, но въпреки това спечелиха третата конструкторска титла през 1999.

След впечатляващия дебют през 1998, иновативната TS020 изпусна да грабне титлата през 1999 след много лош късмет. Въпреки това успя да завърши на второ място след старт от пол-позиция. Като един от първите състезателни болиди, изцяло разработени софтуерно чрез компютърни програми и симулации, TS020 бе един от най-авангардните за времето си.

Няколко години по-рано, през 1996, започнахме да доставяме двигатели за CART Champ Car сериите в Северна Америка. През 2000 година вкусихме победата за пръв път, а две години по-късно Кристиано да Мата спечели пилотската и конструкторската титли. Година по-късно, през 2003, пренасочихме усилията си към разработване и доставки на двигатели за Indy Racing League, където направихме изключително впечатление, спечелвайки пилотската титла в същия сезон.

Върха на изключително успешната 2003 година бе победата на Жил де Феран в престижната надпревара Indy 500 на пистата Indianapolis Motor Speedway, първи триумф за японски производител на двигатели.

Toyota TS020 GT1 - състезателния автомобил на Toyota в WEC шампионата
Toyota TS020 GT1
Ново предизвикателство

След множеството успехи в различни моторспорт дисциплини по цял свят, през Януари 1999, взехме решение да влезем във върха на моторните спортове - Formula 1.

Toyota Motorsport GmbH (TMG), наследникът на TTE, пое ръководството над проекта F1 от базата на тима в Кьолн, Германия. След изключително успешната дейност в дисциплините WRC и Льо Ман, първоначално TMG пое разработката на шасито и двигателя, но скоро отбора бе подсилен от инженери от японския R&D център.

През 1999, стартирахме във висшата лига: Formula 1
През 1999, стартирахме във висшата лига: Formula 1

След девет сезона на непрестанни битки постигнахме няколко пол-позиции и подиумни финиша, но така и не достигнахме до мечтаната победа. Състезанията се срещу пилоти и отбори с огромен опит правеше всяка спечелена точка огромна заслуга на отбора.

През тези девет години имаше много приятни моменти. От впечатляващото шесто място на Мика Сало в първото ни Гран при състезание, през водачеството на Кристиано да Мата в Гран при на Великобритания година по-късно, до подиум за двата автомобила в рамките на същата година. Но чак през 2005 пилотската двойка Ралф Шумахер и Ярно Трули, в кокпита на отлично представящия се болид, записаха най-добрите резултати на отбора. Първа пол-позиция, регулярно класиране в точките и впечатляващо класиране на четвърто място при конструктурите доказваха, че сме реални конкуренти на най-добрите в света.

Болидът за 2009 - TF109, изключително бърз от самото начало, се оказа последния в кампанията ни във Formula 1. Фокусът ни се измести към състезанията за издръжливост и участие в Световния шампионат по издръжливост 2012 (WEC).

Изключително бързият болид Toyota TF107
Изключителният болид Toyota TF107
Нова ера в моторните спортове

Да се завърнеш на легендарната писта Льо Ман бе едно, но да имаш възможността да демонстрираш мощта на хибридната технология бе основния фактор, който ни привлече в света на шампионата по издръжливост.

Под шапката на името TOYOTA Racing, новият болид TS030 HYBRID впечатли феновете с бензин-електическия хибрид през сезони 2012 и 2013. Запазването на електрическа енергия при спиране от суперкондензатора позволява отприщането на 300 допълнителни конски сили при излизането от всеки завой.

Възползвайки се максимално от двата въздушни тунела на TMG, болидът TS030 HYBRID бе проектиран да се представя отлично по отношение на аеродинамичната ефективност. Състезанията на различен тип писти предлага скорости, вариращи от 330 км/ч на Льо Ман, до под 100 км/ч на техничната Интерлагос, където силното притискане е от ключово значение.

През 2014, след 57 години в моторните спортове, се намираме на прага на нова ера в моторните спортове, вдъхновена от технология, задвижваща вече 7 милиона хибридни автомобили Toyota в цял свят.

TOYOTA Racing TS030 HYBRID - През 2014, след 57 години в моторните спортове, сме на прага на нова ера в моторните спортове
TOYOTA Racing TS030 HYBRID

След два успешни сезона в WEC, в които спечелихме пет победи, шест пол-позиции и четири най-бързи обиколки, стартираме сезон 2014 с пълна увереност и нов претендент: TS040 HYBRID.

Въплъщение на най-авангардната хибридна технология в света, която съчетава впечатляващата електрическа мощ от 480 к.с. и задвижване на четирите колела с 520 к.с.от 3.7-литровия бензинов двигател, осигурява максимална системна мощност от 1000 к.с.

Спечелването на първите две състезания от календара на WEC за 2014 донесе много радост на феновете на TOYOTA Racing. Следва легендарното състезание "24-те часа на Льо Ман", за което TOYOTA Racing се подготвя с устрем за победа.

TOYOTA Racing TS040 HYBRID
TOYOTA Racing TS040 HYBRID

Нека се надяваме, че тези победи са началото на нова ера в историята на Toyota в моторните спортове...

Още по темата

Победа за Тoyota GAZOO Racing в 86-тото издание на 24-те часа на Льо Ман Победа за Тoyota GAZOO Racing в 86-тото издание на 24-те часа на Льо Ман Историческа победа в 24 часа на Льо Ман за Toyota GAZOO Racing извоювана от Буеми, Накаджима и Фернандо Алонсо с хибриден болид #8 TS050 след 388 напрегнати и драматични обиколки на Пистата де ла Сарт Легендата се завръща.Toyota GR Supra Racing Concept Легендата се завръща.Toyota GR Supra Racing Concept Новият спортен GR Supra Racing Concept ще възроди името и духа на един от най-легендарните модели в историята на спортните автомобили Toyota.Това може да означава само едно: завръщането на Supra. Световният шампион Алонсо сяда в спортния хибрид на Toyota Световният шампион Алонсо сяда в спортния хибрид на Toyota Фернандо Алонсо e най-новото попълнение на Toyota Gazooo Racing за новия сезон 2018 на Световния шампионат по издръжливост WEC. Алонсо ще направи своя дебют с Toyota Gazoo Racing в 24 часа на Льо Ман. Новият Toyota Yaris GRMN | Toyota България Новият Toyota Yaris GRMN | Toyota България Вдъхновени от завръщането на Toyota във FIA World Rally Championship с Yaris WRC 2017 създадохме лимитираната серия Yaris GRMN: пълнокръвен горещ хечбек, настроен и тестван на пистата.
Toyota на Автомобилното Изложение в Женева 2017 | Toyota Europe Toyota на Автомобилното Изложение в Женева 2017 | Toyota Europe На точното място, в един от най-скъпите градове в Европа, Toyota има много какво да покаже на посетителите на автомобилния салон в Женева. От първа среща с динамичния нов Yaris, неговия мощен GRMN близнак и радикалната градска концепция i-TRIL, до представяне на последното творение на TOYOTA GAZOO Racing - Автомобилното изложение в Женева е мястото, което всеки фен на Toyota трябва да посети. Победа за Toyota Yaris WRC на Рали Швеция Победа за Toyota Yaris WRC на Рали Швеция За пръв път от 1999 насам Toyota печели кръг на World Rally Championship, изключителен успех, постигнат още във второто състезание за новия Yaris Toyota TS010: Автомобилът, направен за издръжливост Toyota TS010: Автомобилът, направен за издръжливост Научи повече за Toyota TS010, ключов автомобил в историята на Toyota, дал началото на серия впечатляващи TS автомобили за издръжливост. Рали Дакар: Състезание за най-подготвените Рали Дакар: Състезание за най-подготвените След крайно изтощителни 14 състезателни дни и над 9,000 км през мъчителни етапи, Рали Дакар 2015 приключи, отбелязвайки края на впечатляващите две състезателни седмици за екипите на Toyota. Три Hilux финишираха в Топ 10, а в категория "Серийни автомобили" Toyota окупира подиума. Историята на Celica Историята на Celica Дори само с името, което означава "Небесен" или "Райски" на испански, Celica е била обречена да стане звезда още при появата си; Никой не е предполагал, че тя ще огрява света вече 35 години, ще вдъхновява поколения и за много хора ще остане автомобил, който не принадлежи на този свят. TOYOTA RACING с короната на шампион TOYOTA RACING с короната на шампион Най-накрая, след осем тежки кръга, в които отборът даде всичко от себе си и във всеки един старт, във Фуджи , Остин и т.н. се хвърли да преследва победата, TOYOTA Racing постигна мечтаната шампионска титла и при производителите в Световният шампионат за издържливост 2014! TOYOTA Racing грабва пета победа и титла TOYOTA Racing грабва пета победа и титла Благодарение на неуморната екипна работа и твърдата решимост за победа, ТOYOTA Racing празнува пета победа за сезона в FIA WEC, а Антъни Дейвидсън и Себастиен Буеми си гарантираха залужената шампионска титла при пилотите. Подиум за хибридните ни герои в 24-те часа на Le Mans Подиум за хибридните ни герои в 24-те часа на Le Mans Алекс Вюрц обобщи състезанието: "Няма много за казване, освен че сме наистина разочаровани. По-рано тази седмица казах, че Льо Ман не се печели, Льо Ман ти позволява да го спечелиш. Днес той не ни позволи." Непредвидимо състезание за Toyota Racing в Тексас Непредвидимо състезание за Toyota Racing в Тексас Проливен дъжд в самото начало на състезанието обърка плановете на TOYOTA Racing Team в 6-те часа на Пистата на Америките, 4-ти кръг от автомобилния шампионат за издържливост (FIA WEC), Остин, Тексас. TOYOTA Racing блести в Шанхай TOYOTA Racing блести в Шанхай За TOYOTA Racing, "Шестте часа на Шанхай" преминаха така гладко както градския електромагнитен влак Maglev се движи. Отборът отново спечели двойна победа, заемайки първото и второто място в изключителната автомобилна надпревара и увеличи лидерството си пред конкуренцията в шампионата FIA World Endurance Championship. Домакински уют за TOYOTA Racing на пистата Фуджи Домакински уют за TOYOTA Racing на пистата Фуджи На фона на спиращата дъха могъща планина Фуджи, TOYOTA Racing продължава да удържа своя рекорд на домакинската си писта с доминиращата си двойна победа в "Шестте часа на Фуджи" пети кръг от автомобилният шампионат за издържливост FIA World Endurance Championship. Перфектен старт на сезона за Toyota Racing Перфектен старт на сезона за Toyota Racing Почитателите на Toyota Racing бяха възнаградени за тяхната подкрепа по време на състезанието с най-сладкото лакомство - ПОБЕДАТА! Отборът завоюва безапелационно първа и втора позиция в първото си състезание за 2014 от FIA World Endurance Championship. Спортната история на Toyota продължава в FIA WEC Спортната история на Toyota продължава в FIA WEC Toyota продължава своята спортна история в световния автомобилен шампионат за издържливост FIA WEC (World Endurance Championship). TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) създава спортния автомобил GT86 CS-R3 TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) създава спортния автомобил GT86 CS-R3 TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) бележи значителен напредък в разработването на състезателния автомобил със задно предаване GT86 CS-R3, като първия прототип навлиза във финалната фаза на окомплектоване. WRC дебют за GT86 CS-R3 в Германия WRC дебют за GT86 CS-R3 в Германия След близо година от старта на развойната дейност, рали-автомобилът GT86 CS-R3 ще направи своя публичен дебют като "откриващ автомобил" с номер "0" в кръга от Световния рали шампионат (WRC) в Германия - ADAC Rallye Deutschland в Триер на 21-24 Август. Автомобилът няма да се състезава, но ще изиграе важна роля при проверките за безопасността на всеки един състезателен етап.
Настройките Ви за "Бисквитки"

За да подобрим използването на нашия сайт и предлаганите услуги, ние използваме "Бисквитки", "уеб маяци" или други технологии за проследяване на поведението и прегледаното съдържание на сайта ни. Ако сте съгласни с това можете да продължите да ползвате интернет страницата ни или можете да промените своите настройки тук.

Потвърдете своите настройки, за активиране или деактивиране на "бисквитките":

Подобряват сигурността на интернет страницата на Toyota и Ви осигуряват минимално ниво на услуги.

"Бисквитки" използвани за подобряване на услугите, които предлагаме, като използваме аналитични услуги, проучвания, мониторинг и цялостно представяне на сайта.

"Бисквитки", които съхраняват информация за вашите данни за достъп до портала ни и запомнят определени избори, които сте направили в сайта ни.

"Бисквитки", които ви предлагат пълно клиентско пътуване и запазват регистър от страниците, които сте посетили и ви предлагат локални услуги около вас и споделят информация, за да ви предложим тест драйв по време на вашето посещение на сайта. Тези "бисквитки" могат да доведат до таргетирани рекламни послания отправени към вас от Toyota, дори когато сте извън интернет страницата на Toyota.