Заявете пробно шофиране Свържете се с нас Ценови листи Конфигуратор Резервирайте сервиз онлайн

Историята на Toyota в Моторспорта

Цели 57 години моторспорт история

Нашата история в автомобилните състезания датира от далечната 1957 година, когато взехме участие в изтощителното Рали Австралия. Оттам насетне се състезаваме успешно в най-високите нива на автомобилните спортове и имаме успехи в голямо разнообразие от дисциплини.

Перфектният тест

С пресичането на финалната линия в Австралия от Toyopet Crown, след цели 17,000 изтощителни километра в рамките на 19 дни, нашите моторспорт активности се доказаха като перфектния тест за нови технологии, метериали и ноу-хау, тъй като там отсяваме най-доброто за серийните ни автомобили.

История на Toyota в автомобилния спорт - Toyopet Crown Deluxe
Toyopet Crown Deluxe
В ранните години

Само 12 години след края на Втората световна война, Япония бележи впечатляващ икономически подем. Автомобилната индустрия е в начална фаза, а вносните автомобили значително надхвърлят местното производство, поради относително стари технологии и по-ниско качество. В резултат, много малка част от хората в Япония имат интерес към моторспорта.

Въпреки това постъпва покана във Външното министерство от Японския посланик в Австралия, който заявява, че организаторите официално канят японски автомобилен производител да вземе участие в кръга Рали Австралия. Toyota приема поканата и изпраща Кунио Каминомура с навигатор Коуджиро Кондо, които застават зад волана на все още недоказания 1.5-литров седан Crown за 19 изтощителни дни.

За изненада на всички, олекотената версия със само 48 к.с. под капака, завършва ралито без никакви сериозни проблеми. Финиширайки на 47-ма позиция в генералното класиране, Crown се бори до финала за разлика от друг 34 автомобила, отпаднали поради технически проблеми в различни етапи от състезанието. Така Toyota се превръща в първия японски автомобилен производител, взел участие на световната моторспорт сцена.

Toyopet Crown завършва Рали Австралия - История на Toyota в моторните спортове
Toyopet Crown завършва Рали Австралия
Полагане на основите

С увеличения интерес и ентусиазъм към моторните спортове в Япония, и със стабилното представяне на Toyota по световните пистови и рали състезания, енергията на 60-те години отваря нова вълнуваща глава в историята на Toyota и на японските моторспорт фенове.

В края на 60-те, автомобилните състезания започнаха да еволюират. Автомобилите постоянно получаваха все по-големи по обем двигатели и за да останем конкурентни, ние разработихме първият изцяло състезателен автомобил през 1968: Toyota 7. Първата версия бе оборудвана с централно разположен 3-литров V8 двигател, скоро заменен от 5-литрова версия, която класира автомобила на трета позиция в Гран при на Япония през 1969.

Тогава дойдоха и 70-те години, в които фокусът на автомобилните производители се измести от състезанията и падна върху активни действия против замърсяването на въздуха. В резултат Гран при на Япония през 1970 бе отменена, а с нея и разработките на спортни автомобили с големи по обем двигатели. Това бе изключително разочарование за феновете на Toyota и моторните спортове в цял свят, тъй като компанията бе пуснала първия в света състезателен автомобил, оборудван с турбо-компресор: Toyota 7 Turbo.

Събитията през 1973 се оказаха още по-пагубни, след като войната в Близкия изток прекъсна международните доставки на горива и предизвика петролна криза, което накара много производители да прекратят състезателните си програми. Състезавайки се в Шампионата за туристически автомобили от 1968 с модела Corona, ние разработихме серия състезателни автомобили за пътя като Corolla Levin, Starlet и Celica Turbo, която завърши на първа позиция през 1973 по време на състезанието "1000 км на Фуджи".

Toyota 7 Turbo - История на Toyota в митирните спортове
Toyota 7 Turbo
Навлизане на световната сцена

След сложното и нестабилно начало на 70-те години, японските състезателни отбори имаха много какво да покажат. Първите два старта за Гран при на Япония в календара на Formula 1 се проведоха през 1976 и 1977 на Fuji Speedway, заедно с добре познатите шампионати Formula 2 и Група C.

В началото на 80-те години основните ни моторспорт активности се състояха в подкрепа на частни отбори и състезатели, докато набирахме скорост отвъд океана.

В Световния рали шампионат моделите Corolla и Celica се бореха за челните места. Паметни победи като тази на Рали Сафари в Източна Африка и окупиране на първите две места в Рали Нова Зеландия положиха основите на бъдещи успехи в рали спорта през следващото десетилетие.

През 1982 стартирахме участие в Северноамериканските серии International Motorsport Association, печелейки в клас GT със Celica Turbo през 1987 година.

У дома, новосъздадените interTEC серии за туристически автомобили Group А добиват голяма популярност, а участието на свързани с Toyota отбори е преобладаващо. Нашата Group A Supra Turbo се радваше на огромни успехи в сериите, а отбори като TOMS дори участваха и в легендарното състезание "24-те часа на Льо Ман" през 1985 година.

Celica Twin-cam Turbo  рали автомобилът на Toyota - История на Toyota в автомобилните спортове
Celica Twin-cam Turbo
В суматохата от шампионати

В края на 80-те и началото на 90-те бе апогея на рали спорта. Феновете обожаваха факта, че техните идоли шофираха автомобили, които можеха да бъдат закупени от шоурумите. Нашият участник в Group A - Celica GT-four бе родена победител, спечелвайки пилотските шампионати през 1990 и 1992, последвани от дубъл при конструктурските и пилотски титли през 1993 и 1994.

Далеч от калта и чакъла на Световния рали шампионат (WRC), ние взимахме участие в състезания за издръжливост от двете страни на Атлантика, в IMSA-GTP, както и Северноамерикансия му еквивалент. През 1989 започнахме да се състезаваме и в Световния шампионат за спортни прототипи, водейки ожесточена битка по световните писти с Peugeot 905. Последва и още едно великолепно постижение, когато заехме второ място на престижното състезание "24-те часа на Льо Ман" през 1993.

През '92 и 93' Северноамериканския шампионат IMSA-GTP бе доминиран от Дан Гърни и неговата AAR Eagle Toyota.

В Япония се появи нов Шампионат за туристически автомобили през 1994, в който участваха 2-литрови седани с четири врати, които се състезаваха в два къси, но много динамични манша всеки кръг. Спечелихме първия шампионат през 1994 с Corona и този през 1998 с Chaser, който се оказа и последен.

Истинската легенда в рали шампионатите: Celica GT-Four -История на Toyota в автомобилните спортове
Celica GT-Four
Престижни титли

От 1975 насам, Toyota Team Europe (TTE), под ръководството на Ове Андерсон, бяха отговорни за участията ни в Световния рали шампионат. През 1998 TTE изместиха фокуса върху участието в сериите Льо Ман, но въпреки това спечелиха третата конструкторска титла през 1999.

След впечатляващия дебют през 1998, иновативната TS020 изпусна да грабне титлата през 1999 след много лош късмет. Въпреки това успя да завърши на второ място след старт от пол-позиция. Като един от първите състезателни болиди, изцяло разработени софтуерно чрез компютърни програми и симулации, TS020 бе един от най-авангардните за времето си.

Няколко години по-рано, през 1996, започнахме да доставяме двигатели за CART Champ Car сериите в Северна Америка. През 2000 година вкусихме победата за пръв път, а две години по-късно Кристиано да Мата спечели пилотската и конструкторската титли. Година по-късно, през 2003, пренасочихме усилията си към разработване и доставки на двигатели за Indy Racing League, където направихме изключително впечатление, спечелвайки пилотската титла в същия сезон.

Върха на изключително успешната 2003 година бе победата на Жил де Феран в престижната надпревара Indy 500 на пистата Indianapolis Motor Speedway, първи триумф за японски производител на двигатели.

Toyota TS020 GT1 - състезателния автомобил на Toyota в WEC шампионата
Toyota TS020 GT1
Ново предизвикателство

След множеството успехи в различни моторспорт дисциплини по цял свят, през Януари 1999, взехме решение да влезем във върха на моторните спортове - Formula 1.

Toyota Motorsport GmbH (TMG), наследникът на TTE, пое ръководството над проекта F1 от базата на тима в Кьолн, Германия. След изключително успешната дейност в дисциплините WRC и Льо Ман, първоначално TMG пое разработката на шасито и двигателя, но скоро отбора бе подсилен от инженери от японския R&D център.

През 1999, стартирахме във висшата лига: Formula 1
През 1999, стартирахме във висшата лига: Formula 1

След девет сезона на непрестанни битки постигнахме няколко пол-позиции и подиумни финиша, но така и не достигнахме до мечтаната победа. Състезанията се срещу пилоти и отбори с огромен опит правеше всяка спечелена точка огромна заслуга на отбора.

През тези девет години имаше много приятни моменти. От впечатляващото шесто място на Мика Сало в първото ни Гран при състезание, през водачеството на Кристиано да Мата в Гран при на Великобритания година по-късно, до подиум за двата автомобила в рамките на същата година. Но чак през 2005 пилотската двойка Ралф Шумахер и Ярно Трули, в кокпита на отлично представящия се болид, записаха най-добрите резултати на отбора. Първа пол-позиция, регулярно класиране в точките и впечатляващо класиране на четвърто място при конструктурите доказваха, че сме реални конкуренти на най-добрите в света.

Болидът за 2009 - TF109, изключително бърз от самото начало, се оказа последния в кампанията ни във Formula 1. Фокусът ни се измести към състезанията за издръжливост и участие в Световния шампионат по издръжливост 2012 (WEC).

Изключително бързият болид Toyota TF107
Изключителният болид Toyota TF107
Нова ера в моторните спортове

Да се завърнеш на легендарната писта Льо Ман бе едно, но да имаш възможността да демонстрираш мощта на хибридната технология бе основния фактор, който ни привлече в света на шампионата по издръжливост.

Под шапката на името TOYOTA Racing, новият болид TS030 HYBRID впечатли феновете с бензин-електическия хибрид през сезони 2012 и 2013. Запазването на електрическа енергия при спиране от суперкондензатора позволява отприщането на 300 допълнителни конски сили при излизането от всеки завой.

Възползвайки се максимално от двата въздушни тунела на TMG, болидът TS030 HYBRID бе проектиран да се представя отлично по отношение на аеродинамичната ефективност. Състезанията на различен тип писти предлага скорости, вариращи от 330 км/ч на Льо Ман, до под 100 км/ч на техничната Интерлагос, където силното притискане е от ключово значение.

През 2014, след 57 години в моторните спортове, се намираме на прага на нова ера в моторните спортове, вдъхновена от технология, задвижваща вече 7 милиона хибридни автомобили Toyota в цял свят.

TOYOTA Racing TS030 HYBRID - През 2014, след 57 години в моторните спортове, сме на прага на нова ера в моторните спортове
TOYOTA Racing TS030 HYBRID

След два успешни сезона в WEC, в които спечелихме пет победи, шест пол-позиции и четири най-бързи обиколки, стартираме сезон 2014 с пълна увереност и нов претендент: TS040 HYBRID.

Въплъщение на най-авангардната хибридна технология в света, която съчетава впечатляващата електрическа мощ от 480 к.с. и задвижване на четирите колела с 520 к.с.от 3.7-литровия бензинов двигател, осигурява максимална системна мощност от 1000 к.с.

Спечелването на първите две състезания от календара на WEC за 2014 донесе много радост на феновете на TOYOTA Racing. Следва легендарното състезание "24-те часа на Льо Ман", за което TOYOTA Racing се подготвя с устрем за победа.

TOYOTA Racing TS040 HYBRID
TOYOTA Racing TS040 HYBRID

Нека се надяваме, че тези победи са началото на нова ера в историята на Toyota в моторните спортове...

Политиката ни за Е-конфиденциалност

За да Ви предложим по-добро обслужване използваме "бисквитки" на нашия сайт. Ако сте съгласни с използването на "бисквитки" на сайта ни продължете. Ако желаете можете да промените настройките на бисквитките във вашия браузър.