Оттам започна всичко

Toyoda AA

За 6 години производство (от 1936 до 1942 г.) са произведени само 1,404 броя от първия пътнически автомобил на Toyota - моделът Toyoda Model AA. Доскоро се смяташе , че няма запазен автомобил в света, а Toyota произвежда реплика за своя музей от нулата, убедена, че не е оцелял нито един автомобил. Но оцелял има...

Залите на музея Лоуман са изпълнени с цял век автомобилно величие: микс от бляскави устремени автомобили, ослепителни алуминиеви колела и аромат на стари кожени дръжки, витаещ в пространството.

/

Всъщност, има толкова голямо количество девствени експонати под прожекторите, че ще ви е простено, ако пропуснете някои ръждясали, потънали в слабата светлина легенди. Проблемът е, че липсва една от най-ценните находки на музея: Toyoda AA. 

Необработения скъпоценен камък е истинска перла в короната на Японската автомобилна история: тя е първия сериен пътнически автомобил на Toyota и това е единствения предвоенен оригинал, който съществува по света днес!

/
/
Toyoda към Toyota
/

AA е родена през 1936 година като проект на автомобилното подразденение на Toyoda Automatic Loom Works (Автоматични Тъкачни Станове), носейки името на основателя Киичиро Тойода. Преди да се захване с автомобили, семейството на Тойода изгражда успешен бизнес с тъкачни машини в Япония, но за предприемчивия Киичиро, вдъхновен от посещенията си в Америка, от автомобилите и заводите там, предприема действия, за да произведе така мечтания автомобил.

След пускане на ранния прототип A1 през 1935 година, Киичиро най-накрая сбъдва своята мечта година по-късно, когато излиза и серийния модел на свободния пазар. Вдъхновен от успешния дизайн на водещите американски производители по онова време, купето на АА значително наподобява популярния Chevrolet Airflow.

Както купето, така и двигателя е конструиран по подобие на тези в Щатите: 3.3-литров 6-цилиндров агрегат задвижва AA, докато пътниците отзад могат да се насладят на значително подобрен комфорт, благодарение на по-равномерното разпределение на теглото между осите.

Новото подразделение се е нуждаело от нова идентичност и затова през 1937 компанията започва конкурс за подбиране на име. Сред хилядите предложения е избрано Toyota Motor Co, основно заради "късметлийските" осем срички, когато се изписва на Японски.

/
/

Пет години по-късно, през 1942 и шест години след старта на производство и общо 1,404 автомобила, Toyoda AA слиза от продукция. Сега, седем десетилетия по-късно, значимостта и изключителната рядкост на този автомобил могат да бъдат истински оценени в музея Лоуман.

"Музеят Лоуман истински се надяваше да е открил и придобил оригинален модел AA, един от най-редките в света."

/
/
/
/

Всъщност Холандския музей притежава един от най-важните автомобили в историята на Toyota, придобит с малко късмет и много целеустременост.

Историята прилича на фантастична приказка: през 2008, Роналд Койман, управител на музея Лоуман, получава обаждане от човек, който твърди, че познава трето лице, продаващо Toyoda AA. Койман, борейки се с налегналия го скептицизъм, чувайки информацията за толкова рядък автомобил, се свързва с 25-годишен руснак, който е забелязал обява в местен вестник за въпросната Toyoda AA, грешно описана като гореспоменатия Chevrolet Airflow. След продължителна комуникация по имейл, безброй снимки и допълнителни разузнавателни действия бе доказано, че автомобилът е автентичен AA.

Невероятно, но автомобилът е продаден от внука на фермер, който е използвал AA като земеделска техника, за да обработва земите си в Сибир след Втората световна война. Оттам нататък последва полет до Москва, оттам следващ полет до отдалечения руски град Владивосток и новината, че фамилията Лоуман и музея Лоуман са постигнали една мечта - придобили са оригинален Модел AA, най-редкия в света.

Над седем месеца отнело оформянето на документите, обмяната на допълнителни мейли и провеждане на разговори, но накрая Руското Министерство на културата е дало разрешение да изнесат автомобила от страната, за да застане на гордо на отреденото си място в Холандия.

"Автомобилът има необикновеното свойства да създава впечатление, че се движи дори когато седи на място"

/
/
/

Да видиш автомобил от такова значение е истинско преживяване. Странно, но първото нещо, което усещаш, е миризмата. В случая не е галещата миризма на кожа, а комбинация от стара тапицерия и дъх на оксидирал метал - нищо изненадващо с оглед на дългия и предизвикателен живот, който е преживял конкретният автомобил.

Разбира се, автомобил с история като тази, не би оцелял без модификации. Истинските експерти по Модел АА ще забележат новата радиаторна решетка, фарове, дръжки и колела, но те не са важни в случая - истински ценните елементи, които трябва да бъдат видяни и да очароват така, както само истинските класики могат, са там.

Автомобилът притежава необикновеното свойство да създава впечатление, че се движи, докато всъщност седи неподвижен. Елегантните калници обгръщат колелата и преливат към вратите, завършвайки с дискретно повдигане, което посреща закръглената задна част. Внушителният преден капак доминира предницата, но притежава е необходимите детайли, които го правят елегантен - три деликатни гърбици описват пътя до всеки край, за да засилят усещането за динамика.

/
/

Ключов елемент в оригиналния дизайн на AA е разделеното на две челно стъкло, като тънкия делител е все още там, предлагайки на водача удобна позиция и видимост през дългия преден капак. През жизнения цикъл на модела, дискретните чистачки са били преместени от оригиналната горна позиция към по-модерната долно-разположена, но този елемент не отнема от характера и чара на предницата.

/
/

Не е изненада, че интериорът на автомобила е в състоянието, в което е открит автомобила и най-описателната дума за него е "земеделски", но въпреки това, с помощта на въображението може да си представите как са изглеждали като нови разкъсаните седалки и врати.

/

Големият трилъчев дървен волан изглежда огромен спрямо сегашните, а в конкретния модел е преместен отляво, за разлика от оригинала с дясно разположен волан. В деня на създаването си, една дълга лайстна от тъмно дърво служи за основа на няколко малки хромирани ринга с измервателни уреди в тях и няколко превключвателя, поставени точно над разположения в пода скоростен лост.

Инженерите на Toyota са помислили дори и за звука от клаксона. Тъй като улиците в Япония по онова време са предимно използвани от коне и каруци, а автомобилите са били рядкост, животните се плашели от странните звуци, издавани от клаксоните на повечето автомобили, като единствения несмущаващ звук е бил този от сергиите на продавачи на Тофу. Това накарало екипа, разработващ AA да постави същия клаксон, който издава характерния звук "То-Фу", "То-Фу".

/
/
/
/

Да видя AA в състоянието, в което бе открита - с ключа в ключалката за палене, увит с тел, за да не изпада, напукани странични прозорци и разкъсана тапицерия, допринесе за цялостната мистика и загадъчност, която витае около автомобила. Когато посещаваш музеи, очакваш да откриеш перфектни екземпляри - автомобили без нито една драскотина, автомобили, за които се полагат целогодишни и продължителни грижи.

Но за мен да видя оригинален Модел AA с всичките му белези от неравни битки, знаейки, че до последния си момент в Русия е била в движение, само засилва чувството за цялостна отдаденост на абсолютното качество, към което Киичиро Тойода се е стремял, конструирайки първото АА.

След прекараното време в наблюдение на Toyoda AA отблизо мога да заявя, че за мен тя излежда перфектно точно в този си вид.

Изключителни благодарности към Роналд и неговия екип в музея Лоуман в Хага за съдействието при създаването на тази статия.

Научи повече за класическите модели

Партньорството на Toyota с Олимпийските и Параолимпийските игри | Toyota Europe Партньорството на Toyota с Олимпийските и Параолимпийските игри | Toyota Europe Ние сме изключително горди да обявим нашето партньорство с Международния Олимпийски Комитет и Международния Параолимпийски Комитет до 2024. Fix It Right Сливен Fix It Right Сливен Първият сервиз в Европа, който въвежда Fix It Right програмата на Toyota 7 начина да планирате незабравимото лятно пътуване 7 начина да планирате незабравимото лятно пътуване Трудно е да потушим изгарящото желание за лятно приключение. Вълнението ни обхваща в момента, в който започваме да планираме, а забавлението стартира със завъртането на стартера. За да сте сигурни, че всяко пътуване ще бъде незабравимо, ние подбрахме 7-те начина, по които да планирате перфектното лятно пътуване. Toyota увеличава плана си за производството на водородния Mirai Toyota увеличава плана си за производството на водородния Mirai За първия месец от старта на продажбите на автомобила са направени над 1500 поръчки, което накара компанията да увеличи производствените си планове за седанът с горивни клетки.
Настройките Ви за "Бисквитки"

За да подобрим използването на нашия сайт и предлаганите услуги, ние използваме "Бисквитки", "уеб маяци" или други технологии за проследяване на поведението и прегледаното съдържание на сайта ни. Ако сте съгласни с това можете да продължите да ползвате интернет страницата ни или можете да промените своите настройки тук.

Потвърдете своите настройки, за активиране или деактивиране на "бисквитките":

OK