Оттам започна всичко

Toyoda AA

За 6 години производство (от 1936 до 1942 г.) са произведени само 1,404 броя от първия пътнически автомобил на Toyota - моделът Toyoda Model AA. Доскоро се смяташе , че няма запазен автомобил в света, а Toyota произвежда реплика за своя музей от нулата, убедена, че не е оцелял нито един автомобил. Но оцелял има...

Залите на музея Лоуман са изпълнени с цял век автомобилно величие: микс от бляскави устремени автомобили, ослепителни алуминиеви колела и аромат на стари кожени дръжки, витаещ в пространството.

/

Всъщност, има толкова голямо количество девствени експонати под прожекторите, че ще ви е простено, ако пропуснете някои ръждясали, потънали в слабата светлина легенди. Проблемът е, че липсва една от най-ценните находки на музея: Toyoda AA. 

Необработения скъпоценен камък е истинска перла в короната на Японската автомобилна история: тя е първия сериен пътнически автомобил на Toyota и това е единствения предвоенен оригинал, който съществува по света днес!

/
/
Toyoda към Toyota
/

AA е родена през 1936 година като проект на автомобилното подразденение на Toyoda Automatic Loom Works (Автоматични Тъкачни Станове), носейки името на основателя Киичиро Тойода. Преди да се захване с автомобили, семейството на Тойода изгражда успешен бизнес с тъкачни машини в Япония, но за предприемчивия Киичиро, вдъхновен от посещенията си в Америка, от автомобилите и заводите там, предприема действия, за да произведе така мечтания автомобил.

След пускане на ранния прототип A1 през 1935 година, Киичиро най-накрая сбъдва своята мечта година по-късно, когато излиза и серийния модел на свободния пазар. Вдъхновен от успешния дизайн на водещите американски производители по онова време, купето на АА значително наподобява популярния Chevrolet Airflow.

Както купето, така и двигателя е конструиран по подобие на тези в Щатите: 3.3-литров 6-цилиндров агрегат задвижва AA, докато пътниците отзад могат да се насладят на значително подобрен комфорт, благодарение на по-равномерното разпределение на теглото между осите.

Новото подразделение се е нуждаело от нова идентичност и затова през 1937 компанията започва конкурс за подбиране на име. Сред хилядите предложения е избрано Toyota Motor Co, основно заради "късметлийските" осем срички, когато се изписва на Японски.

/
/

Пет години по-късно, през 1942 и шест години след старта на производство и общо 1,404 автомобила, Toyoda AA слиза от продукция. Сега, седем десетилетия по-късно, значимостта и изключителната рядкост на този автомобил могат да бъдат истински оценени в музея Лоуман.

"Музеят Лоуман истински се надяваше да е открил и придобил оригинален модел AA, един от най-редките в света."

/
/
/
/

Всъщност Холандския музей притежава един от най-важните автомобили в историята на Toyota, придобит с малко късмет и много целеустременост.

Историята прилича на фантастична приказка: през 2008, Роналд Койман, управител на музея Лоуман, получава обаждане от човек, който твърди, че познава трето лице, продаващо Toyoda AA. Койман, борейки се с налегналия го скептицизъм, чувайки информацията за толкова рядък автомобил, се свързва с 25-годишен руснак, който е забелязал обява в местен вестник за въпросната Toyoda AA, грешно описана като гореспоменатия Chevrolet Airflow. След продължителна комуникация по имейл, безброй снимки и допълнителни разузнавателни действия бе доказано, че автомобилът е автентичен AA.

Невероятно, но автомобилът е продаден от внука на фермер, който е използвал AA като земеделска техника, за да обработва земите си в Сибир след Втората световна война. Оттам нататък последва полет до Москва, оттам следващ полет до отдалечения руски град Владивосток и новината, че фамилията Лоуман и музея Лоуман са постигнали една мечта - придобили са оригинален Модел AA, най-редкия в света.

Над седем месеца отнело оформянето на документите, обмяната на допълнителни мейли и провеждане на разговори, но накрая Руското Министерство на културата е дало разрешение да изнесат автомобила от страната, за да застане на гордо на отреденото си място в Холандия.

"Автомобилът има необикновеното свойства да създава впечатление, че се движи дори когато седи на място"

/
/
/

Да видиш автомобил от такова значение е истинско преживяване. Странно, но първото нещо, което усещаш, е миризмата. В случая не е галещата миризма на кожа, а комбинация от стара тапицерия и дъх на оксидирал метал - нищо изненадващо с оглед на дългия и предизвикателен живот, който е преживял конкретният автомобил.

Разбира се, автомобил с история като тази, не би оцелял без модификации. Истинските експерти по Модел АА ще забележат новата радиаторна решетка, фарове, дръжки и колела, но те не са важни в случая - истински ценните елементи, които трябва да бъдат видяни и да очароват така, както само истинските класики могат, са там.

Автомобилът притежава необикновеното свойство да създава впечатление, че се движи, докато всъщност седи неподвижен. Елегантните калници обгръщат колелата и преливат към вратите, завършвайки с дискретно повдигане, което посреща закръглената задна част. Внушителният преден капак доминира предницата, но притежава е необходимите детайли, които го правят елегантен - три деликатни гърбици описват пътя до всеки край, за да засилят усещането за динамика.

/
/

Ключов елемент в оригиналния дизайн на AA е разделеното на две челно стъкло, като тънкия делител е все още там, предлагайки на водача удобна позиция и видимост през дългия преден капак. През жизнения цикъл на модела, дискретните чистачки са били преместени от оригиналната горна позиция към по-модерната долно-разположена, но този елемент не отнема от характера и чара на предницата.

/
/

Не е изненада, че интериорът на автомобила е в състоянието, в което е открит автомобила и най-описателната дума за него е "земеделски", но въпреки това, с помощта на въображението може да си представите как са изглеждали като нови разкъсаните седалки и врати.

/

Големият трилъчев дървен волан изглежда огромен спрямо сегашните, а в конкретния модел е преместен отляво, за разлика от оригинала с дясно разположен волан. В деня на създаването си, една дълга лайстна от тъмно дърво служи за основа на няколко малки хромирани ринга с измервателни уреди в тях и няколко превключвателя, поставени точно над разположения в пода скоростен лост.

Инженерите на Toyota са помислили дори и за звука от клаксона. Тъй като улиците в Япония по онова време са предимно използвани от коне и каруци, а автомобилите са били рядкост, животните се плашели от странните звуци, издавани от клаксоните на повечето автомобили, като единствения несмущаващ звук е бил този от сергиите на продавачи на Тофу. Това накарало екипа, разработващ AA да постави същия клаксон, който издава характерния звук "То-Фу", "То-Фу".

/
/
/
/

Да видя AA в състоянието, в което бе открита - с ключа в ключалката за палене, увит с тел, за да не изпада, напукани странични прозорци и разкъсана тапицерия, допринесе за цялостната мистика и загадъчност, която витае около автомобила. Когато посещаваш музеи, очакваш да откриеш перфектни екземпляри - автомобили без нито една драскотина, автомобили, за които се полагат целогодишни и продължителни грижи.

Но за мен да видя оригинален Модел AA с всичките му белези от неравни битки, знаейки, че до последния си момент в Русия е била в движение, само засилва чувството за цялостна отдаденост на абсолютното качество, към което Киичиро Тойода се е стремял, конструирайки първото АА.

След прекараното време в наблюдение на Toyoda AA отблизо мога да заявя, че за мен тя излежда перфектно точно в този си вид.

Изключителни благодарности към Роналд и неговия екип в музея Лоуман в Хага за съдействието при създаването на тази статия.

Политиката ни за Е-конфиденциалност

За да Ви предложим по-добро обслужване използваме "бисквитки" на нашия сайт. Ако сте съгласни с използването на "бисквитки" на сайта ни продължете. Ако желаете можете да промените настройките на бисквитките във вашия браузър.