Първият Японски суперавтомобил

Toyota 2000GT

Представяме ви единственият супер-автомобил Toyota с главна роля в "Човек живее само два пъти" от поредицата за Джеймс Бонд. Автомобил, който освен своята спортна същност впечатлява и до днес автомобилните ентусисати с неотразимия си дизайн.

Докато някои от най-добрите европейски производители разработват и сглобяват изключителни автомобили, Япония, без много шум, проектира един завладяващ автомобил, който изглежда толкова неотразим днес, колкото и в момента, в който е пуснат на пазара: Toyota 2000GT.

Известен с участието си с Шон Конъри във филма на Джеймс Бонд You Only Live Twice през 1967 г., 2000GT се появява на световната сцена същата година и недвусмислено заявява, че Toyota е достойна да се конкурира с най-доброто, което Европа може да предложи.

/
/

"Направете всичко необходимо не само да създадете 2000GT, а да бъде единствена, или по-скоро най-великолепната кола в света."

Шоичи Саито

През 1964 г., малко след японската Гран при, се заражда идеята за нов GT модел на Toyota. Той е изпълнен в сътрудничество с Yamaha Motor Co. и под надзора на Шоичи Саито - ръководител на проекта. Неговото кратко послание гласяло: "Направете всичко необходимо не просто да създадете 2000GT, а да бъде единствената, или по-скоро най-великолепната кола в света."

Само година по-късно визията на Саито става реалност: прототипът "280 A1" е представен на Автомобилното изложение Tokyo Motor Show през 1965 г. Ултра ниското купе блясва по пътищата цели две години по-късно, но за малцината щастливци чакането със сигурност си струва.

/
/
/
/

Днес 2000GT изглежда толкова добра, колкото и в деня на първото представяне. Сякаш съзерцавате изобретение на изкуството, което поглъща с извивки, наподобяващи бутилка Coca-Cola, които се спускат стремглаво по страничните линии на купето. Предната част на автомобила грабва с големи, покрити с плексиглас фарове, разположени от двете страни на централна Т-образна радиаторна решетка и елегантна хромирана броня, предпазваща краищата на предницата. Под дългия и широк преден капак са разположени двигатели и повдигащи се фарове, които осигуряват допълнително осветление при включване, а когато не се използват седят незабележимо интегрирани в купето за по-добра аеродинамика.

GT е проектирана с явна мисъл за шофьора. Малкото, но перфектно оформено купе, чиято височина в задната част е точно 116 см от земята, притежава не само перфектни пропорции, но и елегантна динамична стойка. Уникален детайл в GT са лайстните на предното стъкло - предната А-колона се издължава елегантно назад, завършвайки в тавана, докато долната линия се извива встрани, към задната част, подчертавайки аеродинамичната странична линия.

/
/

Когато станете свидетел на тези изключителни извивки и детайли, разбирате до каква степен 2000GT оказва влияние върху дизайнерите на съвременната GT86 – най-новия член в дългата гама спортни модели.

/
/

Широките изпъкнали калници и преливащи странични линии се обединяват в задната част, която включва четири кръгли стопа. По подобие на предницата, два хромирани елемента осигуряват защита на компактната задница, а разположените в центъра изпускателните тръби на GT поставят финалния акцент.

Отвътре пътниците се наслаждават на удобна и нискоразположена позиция, откриваща гледка към пътя през дългия преден капак. Спортните седалки, покрити с оребрена кожа, са елегантно подчертани от луксозен волан с три спици, скоростен лост и приборно табло, изпълнено с дърво Rosewood.

Водачът следи показателите за скорост и обороти от два големи и хромирани инструментални уреда, разположени зад волана, а допълнителната информация е предоставена от пет по-малки по размер уреда до тях. Освен това пътниците имат възможността да слушат радио с автоматичен тунер, а всички второстепенни превключватели и бутони са поставени достъпно с цел по-лесна употреба.

И все пак 2000GT е много повече от една красива опаковка: под разкошния му корпус и кадифен интериор се крие една невероятно сложна машина, която притежава всички качества за динамично управление, изцяло отговарящи на външния му вид.

/
/
/
/

Изпълнение от световна класа - 150 к.с., 2-литров 6-цилиндров двигател задвижва 2000GT до максималната му скорост от 220 км/ч, а ускорението от 0-100 км/ч трае само за 8.6 секунди – постижение, на което много модерни автомобили ще завидят. За щастие и други системи не липсват - дискова спирачна система на всички колела, независимо окачване, диференциал с ограничено приплъзване и леки магнезиево-алуминиеви джанти - тези компоненти са не само монтирани за първи път на японски модел, но и водачът е разполагал с всички инструменти за максимална безопасност и удобство.

Преди да бъде пуснат за продажба през 1967 г., 2000GT оставя отпечатък в учебниците по история, както и моторните спортове. Поставя безброй рекорди като 3 световни и 13 международни от тях са най-ценни. Колата постига и значителен успех в автомобилни състезания, провеждани в САЩ и Япония, като най-забележителен е този през 1967 г. на 24-часовата надпревара във Фуджи.

След три кратки години и 337 произведени автомобила, последният 2000GT излиза от завода през 1970 г. Можете да си представите колко е специална срещата с него при толкова ограничени количество екземпляри. Разглеждането на този перфектен експонат, изобразен на снимките и гордо изложен в музея Лоуман в Холандия, прави преживяването още по-въздействащо.

Няма съмнение, че този рядък и много желан от колекционери японски автомобил отговаря на посланието на своя ръководител, дори и без помощта на Джеймс Бонд. Toyota 2000GT е справедливо считана за един от най-великите автомобили в света.

Изключителни благодарности към Роналд и неговия екип в музея Лоуман в Хага за съдействието при създаването на тази статия.

Политиката ни за Е-конфиденциалност

За да Ви предложим по-добро обслужване използваме "бисквитки" на нашия сайт. Ако сте съгласни с използването на "бисквитки" на сайта ни продължете. Ако желаете можете да промените настройките на бисквитките във вашия браузър.