Заявете пробно шофиране Свържете се с нас Ценови листи Конфигуратор Резервирайте сервиз онлайн

Историята на Celica

Да разгледаме живота на нашата спортна икона

Понякога се появяват автомобили, който са били нещо невиждано до дадения момент, обречени да проправят пътеки оттам, откъдето никой не е минавал преди. Пристигат със стил и присъствие, което пленява не само въображението на хората, но и техните сърца. Годината е 1970, а новото дете в квартала се нарича Celica.

Дори само с името си, Celica ("Небесен" или "Райски" на испански) е била обречена да бъде звезда още с появата си; Никой не е предполагал, че тя ще огрява света вече 35 години, ще вдъхновява поколения и за много хора ще остане автомобил, който не принадлежи на този свят.

Специалният автомобил

Новото, гладко преливащо 4-местно купе прави своя дебют на модната сцена през Декември 1970. Наречена от създаделите си "специалния автомобил", Celica е замислена като средство, което доставя повече удоволствие и свобода на притежателите си; тя е комбинация от практичен интериор (побира хора с височина над 1.90м) в спортни дрехи и всичко това на достъпна цена.

/

Дори с името си, Celica ("Небесен" или "Райски" на испански) е била обречена да бъде звезда още с появата си.

Създадена на база на съществуващата Carina платформа, впечатляващия дизайн и име на Celica умело прикриваха скромната база, върху която тя бе изградена.

Дългият списък от възможности за индивидуални решения, познат още като "пълна персонализация", са в основата на огромната атрактивност на модела: гамата от 1.4-литров и 1.6-литров двигатели с възможност за избор между две ръчни и една тристепенна автоматична трансмисии за всички нива на оборудване - ET, LT, ST и върховото GT, е давала огромна свобода на клиентите да направят автомобила според желанията и мечтите си.

Въпреки че комфорта и лесното управление са били приоритет, Celica е трябвало да отговори и на изискванията за поведение в завои на истинските ентусиасти. Благодарение на независимото предно и 4-звенно задно окачване с индивидуални амортисьори за всяко колело, тя не разочарова никой при шофиране по тесни и извити планински пътища.

Комбинацията от здрави двигатели и лекота на управление е успешна рецепта в моторспорта; серията от победи в Япония и Европа подтиква Ове Андерсон да основе Toyota Team Europe (TTE) в Кьолн, която по-късно става централата на Toyota за моторспорт разработки.

През Април 1973 на пазара излиза и 3-врато купе с "fastback" стайлинг. Позната още като Celica Liftback, тя е разработена в отговор на търсенето на пазара за автомобил за свободното време. Голямата задна врата и сгъваемите задни седалки осигуряват голямо багажно пространство, което побира всичко: от сърфове до барбекюта и палатки за къмпинг.

/
Изгряваща икона

През Август 1977, шест години и осем месеца след старта на продажбите и впечатляващите 1 000 000 реализирани автомобила, идва и второто поколение на Celica. Модела продължава да използва основата от Carina, върху която се конструират 2-вратото спортно и 3-вратото liftback купе. Новата модификация, повлияна от Американския пазар, нараства по дължина и ширина, снижава отстоянието от земята и разполага с по-просторен интериор.

/

Celica продължава да бъде с богато оборудване, а сега и с достатъчно място за петима. Тя намалява теглото си, но остава все така практична, изискана и динамична. През 1978 година, с навлизането на строги мерки за вредните емисии, Toyota реконструира двигателите си, като мощните задвижващи единици на Celica представляват голямо предизвикателство. За щатие, с малко предизвикателства, Celica е бързо преоборудвана и вече разполага с DOHC (Double Overhead Camshaft) двигател.

За по-наблюдателните от вас ще отбележим и фейслифта (познат по това време като преоборудване) на второто поколение Celica през Август 1979 - съществуващите четири кръгли фара са подменени с правоъгълни - малка промяна, която прави голяма разлика във външния вид.

Аеродинамика от бъдещето

Само след четири години на бял свят излиза и третото поколение Celica. Точно когато киноманите се редяха на опашки да гледат Индиана Джоунс и Изчезналия кивот, новата и екстравагантна Celica връхлетя пазара и със своята разчупена аеродинамика предизвика истински емоции у автомобилните ентусиасти.

Освен характерните "отсечени" линии на автомобила, огромно впечатление правят и полу-прибиращите се фарове. В полза на аеродинамиката, фаровете се изравняват с предния капак, когато не са в употреба, за да намалят челното съпротивление и да "изгладят" предната част на автомобила.

/

Отвътре пътниците са посрещнати от футуристичен интериор и изцяло дигитално табло, а някои модификации предлагат и първата в света навигационна система, вграждана в автомобил - колко сме били разглезени.

Година по-късно, през 1982, Celica се превръща в първият японски автомобил, оборудван с турбо-бензинов DOHC двигател и гамата от предложения нараства - предлагат се 1.6, 1.8 и 2.0-литрови модификации.

През октомври същата година са хомологирани 200 автомобила за набиращата популярност Група Б в Световния рали шампионат (WRC). Модификацията се нарича GT-TS и е оборудвана с новия турбо двигател. Заедно с бързото набиране на популярност с третото поколение на модела, Toyota регистрира и на пета позиция в генералното класиране във WRC през 1982, благодарение на мощния двигател и конкурентното шаси.

/

Въпреки че задното предаване в много случаи отстъпва на 4х4 конкурентите, Celica е определена за "Кралица на Африка", след като печели 3/4 от ралитата на континента в следващите 4 години, включително Рали Сафари през 1984 година.

Рали легенда

Четвъртото поколение, показано през 1985, представлява промяна в концепцията на модела с интегрирането на предно предаване, което замества задвижването на задните колела от предишното поколение. Автомобилът вече се предлага в една модификация на купето - liftback, с изчистени линии и много нисък коефицент на съпротивление - само 0.31 Cd.

Новата комбинация от предно разположен двигател и предно предаване налага и изцяло подменено предно MacPherson окачване. Отвътре водачите могат да се насладят на подобрен комфорт, докато наблюдават една от най-авангардните технологии за времето си: нова дигитална инструментална конзола с цветен LCD дисплей.

Особено внимание заслужава GT-Four модификацията, която излиза през Октомври 1986. Тя е оборудвана със система за задвижване на четирите колела и мощен 185 к.с. турбо-бензинов DOHC двигател с интеркулер с водно охлаждане - най-мощния 2.0-литров двигател в Япония по това време и отлична основа за новите амбиции на TTE за атака на титлата в Световния рали шампионат (WRC).

/

Отборът не чака дълго. След официалния дебют на автомобила в Световния рали шампонат през 1988, Карлос Сайнц грабна титлата при пилотите през 1990 (за първи път японски автомобил печели титла), а Toyota зае мотивиращата втора позиция в конструктурския шампионат.

/
Магията е в линиите

И докато четвъртото поколение на Celica продължаваше да се състезава и да покорява върхове, през 1989 се появи петото поколение на модела. Уникалния преливащ стил и извити линии и повърхности са съчетани в издължено и малко по-високо купе.

Мощността се доставя от три значително подсилени 2.0-литрови двигатели, най-мощния от които бе в GT-Four модификацията, която генерира 225 к.с. - с 40 повече от предния модел.

/

Тази нова модификация изглежда дори по-спортна: 55 мм по-широка стъпка в сравнение със стандартната Celica, за да побере 15" алуминиеви колела и по-широки гуми за максимално сцепление.

През 1992 Toyota хомологира нова специална серия във WRC с името GT-Four RC (Rally Competition). Тя бе произведена в лимитирана серия от 5,000 автомобила и бе създадена с една единствена цел: спечелване на пилотските и конструкторските титли през 1993 и 1994 с Юха Канкунен и Дидие Ориол съответно. Какво огромно постижение.

Радикална промяна

Точно когато всички мислеха, че знаят какво да очакват от следващата Celica, пристигна шестото й поколение. Предната част се състоеше от четири отделни кръгли фара (вече без повдигане) и изцяло нова платформа на автомобила, която гарантираше допълнителна здравина и намаляване на общото тегло на автомобила, правейки новата Celica още по-спортна.

/

Въпреки че каросерията бе проектирана да бъде по-здрава и по-широка, теглото на автомобила намаля с 90 кг. По-мощния модел със 180 к.с. бе оборудван с нов вид окачване - Super-strut Suspension, което спечели много почитатели благодарение на директното управление и обратна връзка, които осигурява на шофьорите.

Старта на продажбите в Япония бе през 1994 и бе с цел да подпомогне кампанията на Toyota в WRC с новата хомологирана Celica GT-Four. Оборудвана с двигател с 255 к.с., изстискани благодарение на нова газоразпределителна система, по-голямо турбо и нов интеркулер, тази асфалтова ракета ускорява от 0-100 км/ч за малко над 6 секунди и без проблем достига 250 км/ч, където е позволено, разбира се!

/

Както и предишните поколения, и това разполагаше с кабрио модификация, но този път с електроуправляем механизъм, който замени стария хидравличен. Промяната доведе то осигуряване на много по-голямо пространство и възможността колата да запази "купе" формата.

/
Последната глава

Неизвестно за тези, които станаха свидетели на премиерата на седмото поколение, то щеше да се окаже последната интерпретация на автомобила, който означаваше толкова много за толкова много хора по света.

/

Представена на Автомобилното изложение в Детройт 1999 като XYR концепция, серийната версия на автомобила изненада всички при старта на продажбите през Септември същата година, като запази почти всички елементи в сравнение с концептуалния предшественик.

В чест на отсечените линии на третото поколение на модела, дизайна бе комбинация от полегати и отсечени линии, дълго междуосие с колела, разположени в четирите края на автомобила и само една версия - liftback. Още в самото начало е взето решение да не се разработват кабрио и 4х4 модификации.

/
/

Фокусът на инженерите върху оптимизация на теглото дава сериозен резултат - намаление на теглото спрямо предишния модел с 60-90 кг до впечатляващите 1090 кг. Платформата с предно задвижване и два нови 1.8-литрови VVT-i двигатели, разработени съвместно с Yamaha и генериращи 145 и 190 к.с., е създадена да преодстави на шофьорите подобрена стабилност и мощност при шофиране с високи скорости.

/

И така, след 35 години, седем поколения, множество победи на световната рали сцена и над 4 милиона продадени автомобила, последната страница от историята на автомобила бе затворена. След като световната тенденция за спад на интереса към спортни автомобили започна през 2004, през Април 2006 бе произведена и последната Celica.

За щастие, спомените за ярките звезди отминават за цяла вечност.

Политиката ни за Е-конфиденциалност

За да Ви предложим по-добро обслужване използваме "бисквитки" на нашия сайт. Ако сте съгласни с използването на "бисквитки" на сайта ни продължете. Ако желаете можете да промените настройките на бисквитките във вашия браузър.