Връзки за бърз достъп

Prius пионер в електрификацията на Toyota

През 1993 година Toyota си постави за цел създаването на автомобила на бъдещето, чиято цел бе постигането на нисък разход на гориво и емисии.
  •  

    Prius пионер в електрификацията

    Само в рамките на четири години се роди хибридният Prius. 

    Разбира се светът прие този модел включващ комбинация от бензиново и електрическо задвижване с голяма доза скептицизъм. До този момент, в продължение на десетилетия производителите безуспешно бяха опитвали да съчетаят двата енергийни източника. През 1997 г. с представянето на Prius, Toyota стана първият производител в света успешно преодолял огромното количество инженерни предизвикателства за създаване на надежден хибриден автомобил. Появи се първият в света едросериен хибрид. 

  • Готов за 21 век

    Изразяващото авангарда по това време, първото поколение бе създадено с идеята да се отличава и външно. Стилистиката му бе дело на Калифорнийското студио на Toyota, осигурила му характерна визия с високо формиран багажник, линия на покрива под формата на арка, снижаващи се странични линии и коефициент на обтекаемост от 0,29.  

    Под компактните форми на този седан бе скрито задвижване което по същество бе истинското технологично чудо, включващо ефективен бензинов двигател 1.5 VVT-i и две електрически машини (мотор и генератор). Този интегриран в едно цяло пакет се допълваше от никел-металхидридна батерия, удобно разположена под задните седалки.          

    Хибридната система на Prius включва интелигентни системи за съчетано управление на двигателя и електрическите машини и изключването им при работа на празен ход. За разлика от конвенционалните автомобили Prius вече можеше да регенерира спирачната енергия, трансформирайки я в електрическа, а това позволяваше допълнително понижаване на разхода на гориво. 

    Още първото поколение на Prius показа смисъла от хибридното задвижване – при съпоставима мощност той постигаше почти наполовина по-нисък разход и емисии от тези на автомобил с конвенционално задвижване.

Представяйки една нова ера

През 2003 г. година светът си задаваше въпроса в какво ще се състои промяната на тази революционна концепция. За инженерите това бе истинско предизвикателство и изключителна възможност. След като моделът вече беше демонстрирал своята екологична същност, бе дошло времето Prius да стане популярен пред по-широка публика. За тази цел той трябваше да стане още по-динамичен и икономичен.

Така се роди второто поколение хибридна система включваща общо 530 нови патента. Вече носеща името Hybrid Synergy Drive (HSD) тя включваше подобрения по двигателя, акумулаторния пакет и с 50% по-мощен тягов електромотор. Това позволи на Prius още повече да намали емисиите си на CO2, като същевременно с това подобри динамиката си. Каросерията стана по-дълга и обточена с линии на хебчек, коефициент на обтекаемост от 0,26 и пет звезди в тестовете на Euro NCAP. 

Световният лидер при хибридите стана още по-добър

Третото поколение представено през 2009 г. не се отклони от вече утвърдените форми на предшественика, но те станаха по-изострени и динамични. Новата визия трябваше да се превърне в носител на авангарда в новото десетилетие.

Инженерите от своя страна не разчитаха на старите си лаври. Всеки аспект на автомобила бе променен и прецизиран.  Въпреки увеличения до 1,8 литра работен обем в името на по-ниския разход при висока скорост и по-високия въртящ момент при потегляне, двигателят с вътрешно горене имаше по-ниско вътрешно триене. 90% от компонентите на хибридната система бяха нови, а благодарение на използването на LED осветление разходът на електричество бе намален с 30%. 

Наследниците на Prius