Връзки за бърз достъп

ИСТОРИЯТА НА LAND CRUISER

В чест на най-коравия 4x4 автомобил, създаван някога

Как ще назовете с една дума автомобил, доказал статуса си на истинска легенда в световен мащаб - издръжлив, солиден, надежден, несломим? Land Cruiser е всичко това, но дори заедно, тези твърдения не успяват да обяснят как този всъдеход не е преставал да бъде мерило за ненадминато качество, автомобил, който може да се изправи и покори и най-предизвикателните терени на света.

Като един истински боец, Land Cruiser e роден в негостоприемната обстановка на войната. Когато Северна Корея атакува Южна Корея през 1950, Обединените Нации и Съединените Щати изпращат подкрепления на Южната част, а Япония играе ролята на база, тъй като е била държава, окупирана от САЩ.

Скоро след началото на военните действия, японските автомобилни производители са упълномощени да осигурят компактен автомобил със задвижване на четирите колела за американската армия, а с опита в производството на камиони за японската армия в конфликта през 40-те, Toyota е била готова да приеме големи поръчки и да сътрудничи на съюзниците.

Оригиналът

 

През Януари 1951, пет месеца след старта на разработването, Toyota изкарва на бял свят първия прототип. Използвайки наличните технически средства, прототипът се състои от еднотонно шаси Type SB, а задвижването се осигурява от голям 3.4-литров Type B бензинов двигател. Заради популярността на Willys Jeep (любимият на окупаторите) по онова време, Toyota избира да нарече своя прототип Jeep BJ (B заради двигателя Type B, J заради Jeep 4x4).

През юли, същата година, тест-пилотът Ичиро Тайра стига достъпната единствено с коне междинна точка No. 6 в планината Фуджи.


През месец юли, същата година, тест-пилотът Ичиро Тайра завършва успешно опита (под зоркото око на официални лица от Националната Полицейска Служба) да изкачи междинна точка No. 6 в планината Фуджи - място, изкачвано до този момент само с конска тяга. Тестът доказва способностите на BJ и той започва да се използва от Японската Полицейска Служба като патрулен автомобил още през месец август.


Отнема още две години, преди BJ да бъде обявен като "готов за масово производство". В същото време постъпват поръчки от други правителства и енергийни компании, които желаят да закупят всъдехода. Чак след първата година на пълноразмерно производство, през 1954, постъпват искове за нарушения по закона за търговската марка от Willys Company, след които BJ е преименуван. Оттам насетне 4х4 автомобилът на Toyota се нарича Land Cruiser...

Цивилизована промяна

 


Четири години след премиерата на първия прототип идва второто поколение на Land Cruiser (Серия 20) през ноември 1955. Без радикални промени по външния вид, Land Cruiser се превръща от сурова военна машина в комфортен цивилен автомобил.


Въпреки забележимите прилики с "BJ", Серия 20 представя по-меки и изчистени линии на купето, вградени предни фарове и по-просторен интериор. Комфортът на возене е значително подобрен с въвеждането на нови предни и задни листови ресьори, които поемат значително по-добре неравностите по пътя, а вибрациите в купето са омекотени от употребата на гумени тампони по окачването.

Междуосието на късата база е скъсено допълнително за по-добра маневреност, а новата разновидност - дълга база, която е с увеличен товарен капацитет, позволява разнообразяване на гамата от каросерии: правят се версии с повече от 5 седящи места и пикапи.

  • Под капака е разположен нов чугунов двигател, обозначен със серия F, който предлага 23% по-висока мощност в сравнение с предходния. Еволюцията на серия B, която от своя страна излиза на бял свят през 1948, задвижва автомобили на Toyota чак до 1992 - удивително инженерно постижение, характерно за всички наши двигатели.

    В резултат на продължителните военни действия по целия свят, често Land Cruiser 20 е първата Toyota, стъпвала на територията на много държави. Впечаляващите продажби на Land Cruiser отвъд острова са видими още през далечната 1957, когато 32.8% от целия експорт се дължи на коравия 4х4.

  • Животът започва на 40

    Третото поколение на модела, Серия 40, излиза на пазара през 1960 и се превръща в истинска икона, която безпроблемно прекосява реки и осеяни с камъни пътища над 24 години.

    Наследявайки високата репутация на предшественика си - Land Cruiser 20, основен приоритет на инженерите на Toyota е Серия 40 да запази успешната формула и същевременно значително да подобри всъдехода с интелигентни допълнения.

  • Също както при предишната смяна на модела, и сега екстериорните промени са едва доловими. Те се изразяват в изостряне на формите на калниците и вграждане на страничните мигачи в тях, а най-запомнящата се промяна е добавянето на издължената обвивка на предните фарове, която включва и радиаторната решетка.

    Една от големите новини при новия модел е възможността за избор на крайно предавателно число на кутията за оптимални: Мощност, Икономия или Стандарт - в зависимост от предпочитанията на клиента и терена, върху който той най-често шофира. Освен това е добавена и 3-степенна ръчна скоростна кутия с раздатка, която позволява понижаване на предавките, което от своя страна прави общо 6 предавки за движение напред: три за нормално шофиране и три за офроуд режим.

  • През 1967 година постоянно нарастващото търсене за допълнителна товароносимост води до премиерата на новия FJ55, който разполага с удължено (2,700мм) междуосие, освежен екстериор и комфорт на возене, близък до този на лека кола.

    Като допълнение на увеличения обем товароносимост, моделът се отличава и като първия, който предлага два типа отваряне на задната врата: едната се отваря надолу, след като задния прозорец се вдигне нагоре и така осигурява удобен товарен ръб, а второто предложение е от две врати, отварящи се настрани.

  • По-късно, през 1980 година, Серия 55 е сменена с по-големия и просторен Land Cruiser 60. Все по-ожесточената конкуренция фокусира усилията на инженерите върху подобряване на возията на автомобила и подобряване на условията в интериора чрез употребата на меки на допир материали и разделени предни седалки (вместо цяла седалка, както е било до тогава).

  • Нова ера

    След изключително успешни 24 години (29 години, ако броим истинската Серия 20) с почти непроменения Land Cruiser 40, през 1984 година се състои премиерата на нов Land Cruiser - Серия 70 - автомобил, готов за модерния свят.

    Инженерите знаят, че е необходим радикален подход и започват работа от бял лист хартия, защото са наясно, че автомобила навлиза в много по-конкурентен пазар с увеличено търсене на автомобили за отдих.

Взето е решение да се създадат две версии на новия Land Cruiser: Heavy Duty версия с характерната за модела изключителна здравина за тези, които се нуждаят от издръжливост повече, отколкото от комфорт; и Light Duty версия за комфортно придвижване с приятели и семейство на дълги разтояния.

Запазвайки формата на класическия Land Cruiser, Heavy Duty модификациите се характеризират с ръбатите, едрогабаритни форми и почти изправено челно стъкло, които стоят върху каросерия с 5 възможни междуосни конфигурации и богата гама от двигатели.

Въпреки че е трудно различима за обикновения наблюдател, Light Duty версията е с по-меки форми отпред, обли и издължени калници, както и различен дизайн на решетката и бронята. Предлагани са три каросерии и гама от четирицилиндрови двигатели.

През 1990 година, в отговор на засилената конкуренция от Mitsubishi Shogun, Light Duty версията е явно разделена от коравия си брат и е наречена Land Cruiser Prado. Моделът се произвежда още няколко години, преди да бъде сменен с ново поколение - Серия 90. Въпреки това, Heavy Duty версията на Серия 70 получава първото си преоборудване чак през 2007 - впечатляващите 23 години след старта на производството.

  • Знаем за безброй невероятни приключенски пътувания, които хората са предприемали с техните Land Cruiser-и. Едно от тях обаче се отличава: това на съпрузите Пол и Брита Боулен Юни, които предприеха околосветска обиколка, прекосявайки 63 държави и изминавайки 280,000 км. за тях е имало един единствен автомобил, отговарящ на изискванията им.

Ключът е в комфорта

През 1996 се състои премиерата на новия Land Cruiser 90, който предлага увереност и авторитет, подобаващ на 4х4 автомобил, но без да отнема от комфорта и удоволствието на водача.

Привличащия погледа модерен дизайн с възходяща линия на профила, големи пластмасови брони и избор между каросерия с 3 и 5 врати осигурява визията на всъдеход, който може да стигне където пожелае, но без компромис с външния вид.

Новото поколение кормилна уредба даде на Серия 90 сходно усещане с управлението на лека кола, а независимото предно окачване отговори на очакванията на клиентите, които искат освен 4х4 възможности, и комфорт.

  • В същото време новото поколение на по-големия брат или SUV, чийто корени тръгват от Серия 50, пусната на пазара през 1967 година и последвалите Серия 60 и Серия 80, излиза на пазара с индекс 100 през 1998 година.

    Най-луксозния в семейството на Land Cruiser, новия 4х4 автомобил предлага система за активно окачване - истинско творение на изкуството, и в същото време обгръща пътниците в разкошен интериор, съчетание от дърво и кожа. Перфектния избор за тези, които желаят лукс на лимузина, но разположен на високо.

Навлизане в следващия век

Въпреки относително краткия жизнен цикъл на Серия 90, шестте години на сцената дават отлични резултати - над 760,000 продадени автомобила. През 2002, с настъпването на новия век, пристига и ново поколение - Land Cruiser 120.

С премиера под прожекторите на Парижкото автомобилно изложение, новия модел е щедро оборудван с нови технологии: първата в света Електронна система за подпомагане на потеглянето по наклон (за максимално сцепление при изкачване), Система за подпомагане на спускането по наклон (за максимален контрол при спускане), както и усилена структурна устойчивост за подобрена маневреност, стабилност и комфорт. След значителните подобрения отвътре, новият Land Cruiser е готов за всичко.

За първи път в историята екстериорния дизайн е завършен извън Япония, в дизайнерския център ED2 в Южна Франция. Запазвайки традиционното функционално и солидно ДНК, новия модел е модерен и неподатлив на стареене от всеки един модел, създаван до сега, благодарение на преливащите фарове и вертикална решетка.

  • Корав и надежден отвън, Land Cruiser предлага изключително приятна атмосфера отвътре с естествено преливащото табло от управлението на климатичната система през навигацията към централната конзола.

    През 2007 големият SUV, Серия 100, бе заменен с още по-обемния и широк Land Cruiser 200. Новата двукомпонентна структура на шасито предлага значително повишени комфорт, издръжливост и безопасност при удар. Оборудван с първата в света Система за автономно преминаване през пресечени терени Crawl Control, Land Cruiser 200 може сам да премине през каменисти и пясъчни терени без проблем.

От създаването му през 1979, Рали Дакар (преди - Рали Париж-Дакар) - състезание, което поставя човек и машина на ръба на възможностите им - се е доказало като привлекателно предизвикателство за Land Cruiser: Toyota Prado е най-използвания от частни отбори автомобил за всички времена, ясен знак за безспорната му надеждност.

Последната глава

С достигане на 6 милиона общи продажби на Land Cruiser в световен мащаб дойде време за обновяване на Серия 120, за да запази място пред конкурентите си. Новата Серия 150 излезе на пазара през 2009 и се предлага в 178 страна по света - каква впечатляваща промяна спрямо онези ранни години на Land Cruiser...

  • ED2 във Франция пое дизайна на автомобила и крайния резултат бе отличително сходство на по-малкия брат с наскоро появилия се Land Cruiser 200. Освен мускулестия външен вид, автомобила бе оборудван с отваряща се надясно багажна врата и за първи път прозореца й бе с възможност за индивидуално отваряне за по-малки товари.

    Отвътре плавните линии от предходния модел са заменени от по-отсечени и изчистени линии, придавайки мощен и корав вид. В допълнение към новото функционално инструментално табло и повишено качество на материалите, в някои пазари Land Cruiser бе оборудван с иновативната Система Pre-Collision, която предвижда евентуални опасности и алармира водача с аудио и визуални сигнали, а в краен случай се намесва и със спирачно усилие.

В допълнение към това, по-малкия брат заимства Crawl Control системата от Серия 200, както и новата Multi-Terrain Select система, която настройва автомобила към спецификите на различните оф-роуд настилки. Ако ви предстои да шофирате по пясъчен плаж, просто избирате режим "Пясък" (Sand), а в каменисти планински местности ще ви помогне режим "Камъни" (Rock).

И така, след близо 65-годишна история и над 6.5 милиона продадени Toyota Land Cruiser, ние продължаваме напред. От непретенциозния военен 4х4 до всестранно развития SUV, който може да издържи дори на най-неблагоприятното пазаруване в поредния мол, Land Cruiser продължава своя път в следващото десетилетие, като запазва изконните си ценности, които са му донесли този впечатляващ успех. А понякога големите успехи се дължат на толкова обикновени неща - качество.

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА TOYOTA