Автомобилът, направен за издръжливост

Toyota TS010

Спортният автомобил на Toyota, който постави нова ера в състезателната история на компанията - участието в състезанията за издръжливост.

Съществуват три вида автомобилни състезания, стоящи на върха в моторните спортове.

/




Всяко едно от тях може да държи и най-закоравелия състезател буден и изпълнен с вълнение: историческото "Индианаполис 500" в САЩ, бляскавото крайбрежно "Гран При" в Монако, и без съмнение - най-трудното изпитание от всички тях - "24 часа на Льо Ман".

Най-старото в света състезание за издръжливост се провежда в едноименния френския град от 1923 година и всяка година някои от най-опитните състезатели и най-бързите коли в света се събират да премерят сили в изтощителна 24-часова битка.

Като перлата в короната на World Sportscar Championship (WSC), а отскоро и Световен шампионат по издръжливост (WEC), предизвикателството Льо Ман плени сърцата на много автомобилни производители, частни отбори и състезатели през годините. За Тoyotа аферата с Льо Ман започва през 1985-а.

/
/
/

През втората половина на 80-те болидите на Toyota в Група "C" постигат впечатляващи за Льо Ман резултати: забележително 12-о място в първото си състезание през 1985-а и отлична 6-а позиция през 1990 г.

Година по-късно правилникът на ФИА претърпява значителни промени, в резултат на което нараства свободата на отборите да преосмислят дизайна на автомобилите си. За Toyota тези промени довеждат до раждането на изцяло нов модел, който се превръща във важен елемент в моторспорт семейството на Toyota "TS" - TS010.

Сърцето на новия хай-тек състезател е вдъхновения от "Формула 1" 3.5 литров V10-двигател, който замества 3.6-литровия V8 турбо двигател на предшественика си. Генериращ 600 к.с. в състезанието "Льо Ман" и свирепите 700 к.с. в "спринт" конфигурация автомобил е разработен възползвайки се изцяло от новите правила. Новото попълнение, проектирано от именития дизайнер Тони Соутгейт, се отличава с издължено аеродинамично тяло, което пори въздуха със скорост по-висока от 350 км/ч и постигащо още по-високи нива на притискане (почти двойно на кола от "Формула 1").

Новото аеродинамично купе на автомобила, декорирано в отличителен микс от червено-бяла повърхност, прави дебюта си по време на последния кръг от Световния шампионат през 1991 г. в Автополиса в Япония. Управлявана от двамата британци Джеф Лий и Анди Уоланс, новата кола достига до шестото място, само на няколко обиколки от победителя.

Следващият сезон не може да започне по-добре: победа в първия кръг в Монца, Итали. Отлична заявка за предизвикателство към конкурентите и явна амбиция за успех през останалата част от годината.

В края на сезона през 92-ра, ТS010 придвижва Toyota до второ място в шампионата "WSC constructors", а двете победи в "All Japan Sports Prototype Championship" са черешката на тортата, която дава на Toyota впечатляващата титла при конструкторите в Група "C".

Епичната 24-часова обиколка в Льо Ман през същата година извежда TS010 do второто място на стълбичката на победителите. Въпреки че не достига до първото място, това е огромен резултат и поставя автомобила сред най-бързите на пистата.

Жалко, но както World Sportscar Championship, така и All Japan Sports Prototype Championship са отменени през 1993-а, оставяйки Льо Ман като единствения фокус за отбора на TS010. Изобретени са три нови конфигурации специално за състезанието, но дори с големите подобрения, включително олекотени шаси и по-мощен двигател, четвърто и осмо място са най-доброто, което отбора успява да постигне.

/
/
/

Виждайки една от тях на екран в музея Louwman в Хага, повече от 20 години след последното й състезание, изглежда съвършено зрелищна. Този красив екземпляр от 1993 година доближава посетителите до очарователните моменти на героични истории, а драскотините и калта от високите скорости, изписаните имена на пилотите по антикрилата и официалния стикер от участието в Льо Ман през 1993 година, залепен в шофьорската кабина, затвърждават неговата история.

Колата е проектирана с ясната идея за изстискване на максималния й потенциал. Всеки отвор, всяка извивка по купето има своето предназначение : да охлажда нажежените спирачки, да ускори постъпването на кислород към жадния двигател или да отклони въздуха над или под автомобила, за да притисне гумите към земята, докато завива. Може да разпознаете модела от 93-а по оголените задните колела: промените в правилата позволяват на отборите да премахнат аеродинамичните задни калници, което прави TS010 толкова разпознаваем.

Калниците обгръщат гумите на разстояние не повече от инч, за да завършат в зрелищното задно крило, създавайки усещане, че болида всеки един момент ще излети.

За толкова дълга кола, купето изглежда миниатюрно, погледнато отблизо. Трудно е да се повярва, че се очаква пилотите да влизат и излизат бързо, докато около тях бръмчат машини, сменят се гуми, зарежда се гориво и се пускат чистачки на екрана преди колата да се качи на пистата.

/
/

През отворената врата се вижда типично компактно и функционално купе. Плоския волан е поставен пред голям LCD дисплей, а приборното табло, циферблатите и ключовете са разположени на удобно за водача място, така че да може лесно и бързо да извършва настройки в разгара на състезанието. Сигурно е било изтощително за пилотите да бъдат обгърнати от всичко това обиколка след обиколка, час след час, преди да усетят облекчение от умопомрачителните земни ускорения при смяна на пилотите.

Но за състезател, който е на върха, умората и физическите усилия са цена, която си струва да плати. Да управляваш автомобил като TS010 до лимита на сцеплението със сигурност остава спомен, който не избледнява.

"Целта на състезанието е не просто да задоволи любопитството, а по-скоро да допринесе за развитието на японската автомобилна индустрия."

Киичиро Тойода (основателят на Toyota)

Въпреки че TS010 никога не е заявявал особени претенции, става много популярен след победата в Льо Ман и гордо записва своето име в историята на компанията. В ДНК-то на бъдещите TS състезателни коли продълажава да съществува TS010 в лицето на TS020, a в хибридната ера - TS030, направен през 2012 г.

През 2014 година хибридът с 1,000 конски сили TS040, с реверанс към предшествениците си, продължава да доминира едновременно при състезанията за пилоти и за конструктори в Световния шампионат по издръжливост, извеждайки хибридното ноу-хау на в челните редици на една нова епоха спортни състезания.

През последните години от живота си, основателят на Toyota, Киичиро Тойода, вярва във важната роля на моторните спортове, спомагащи за изграждането на по-добри и ефективни автомобили: "Производителите трябва да участват в автомобилни състезания, за да тестват издръжливостта и производителността на продуктите им и да покажат всичко, на което те са способни." Той казва:" Целта на състезанието е не просто да задоволи любопитството, а по-скоро да допринесе за развитието на японската автомобилна индустрия.".

Няма съмнение в значителния принос на исторически величия като TS010, състезателни успехи в историята и вълнуващо бъдеще, които доказват на всички нас, че можем да се насладим на бъдеще с по-добри от всякога коли, дори извън пистата.

Изключителни благодарности към Роналд и неговия екип в музея Лоуман в Хага за съдействието при създаването на тази статия.

Научи повече за класическите модели

Новият Toyota Yaris GRMN | Toyota България Новият Toyota Yaris GRMN | Toyota България Вдъхновени от завръщането на Toyota във FIA World Rally Championship с Yaris WRC 2017 създадохме лимитираната серия Yaris GRMN: пълнокръвен горещ хечбек, настроен и тестван на пистата. Toyota на Автомобилното Изложение в Женева 2017 | Toyota Europe Toyota на Автомобилното Изложение в Женева 2017 | Toyota Europe На точното място, в един от най-скъпите градове в Европа, Toyota има много какво да покаже на посетителите на автомобилния салон в Женева. От първа среща с динамичния нов Yaris, неговия мощен GRMN близнак и радикалната градска концепция i-TRIL, до представяне на последното творение на TOYOTA GAZOO Racing - Автомобилното изложение в Женева е мястото, което всеки фен на Toyota трябва да посети. Победа за Toyota Yaris WRC на Рали Швеция Победа за Toyota Yaris WRC на Рали Швеция За пръв път от 1999 насам Toyota печели кръг на World Rally Championship, изключителен успех, постигнат още във второто състезание за новия Yaris Историята на Prius Историята на Prius Открийте историята на Prius, първият в света хибрид на масовия пазар
Toyota Corolla: Автомобилът за хората Toyota Corolla: Автомобилът за хората Научи повече за Toyota Corolla, първия семеен автомобил на Toyota, създаден да надмине очакванията на клиентите, включвайки функционалности, невиждани дотогава в семейни автомобили. Toyota 2000GT: Първият Японски суперавтомобил Toyota 2000GT: Първият Японски суперавтомобил Научи повече за Toyota 2000GT: Първият Японски суперавтомобил 5 удивителни приключения с Toyota Land Cruiser 5 удивителни приключения с Toyota Land Cruiser Открийте някои от най-удивителните постижения, които превърнаха Toyota Land Cruiser в легендата на автомобилната индустрия. Рали Дакар: Състезание за най-подготвените Рали Дакар: Състезание за най-подготвените След крайно изтощителни 14 състезателни дни и над 9,000 км през мъчителни етапи, Рали Дакар 2015 приключи, отбелязвайки края на впечатляващите две състезателни седмици за екипите на Toyota. Три Hilux финишираха в Топ 10, а в категория "Серийни автомобили" Toyota окупира подиума. Историята на Celica Историята на Celica Дори само с името, което означава "Небесен" или "Райски" на испански, Celica е била обречена да стане звезда още при появата си; Никой не е предполагал, че тя ще огрява света вече 35 години, ще вдъхновява поколения и за много хора ще остане автомобил, който не принадлежи на този свят. TOYOTA Racing блести в Шанхай TOYOTA Racing блести в Шанхай За TOYOTA Racing, "Шестте часа на Шанхай" преминаха така гладко както градския електромагнитен влак Maglev се движи. Отборът отново спечели двойна победа, заемайки първото и второто място в изключителната автомобилна надпревара и увеличи лидерството си пред конкуренцията в шампионата FIA World Endurance Championship. Перфектен старт на сезона за Toyota Racing Перфектен старт на сезона за Toyota Racing Почитателите на Toyota Racing бяха възнаградени за тяхната подкрепа по време на състезанието с най-сладкото лакомство - ПОБЕДАТА! Отборът завоюва безапелационно първа и втора позиция в първото си състезание за 2014 от FIA World Endurance Championship. Подиум за хибридните ни герои в 24-те часа на Le Mans Подиум за хибридните ни герои в 24-те часа на Le Mans Алекс Вюрц обобщи състезанието: "Няма много за казване, освен че сме наистина разочаровани. По-рано тази седмица казах, че Льо Ман не се печели, Льо Ман ти позволява да го спечелиш. Днес той не ни позволи." Непредвидимо състезание за Toyota Racing в Тексас Непредвидимо състезание за Toyota Racing в Тексас Проливен дъжд в самото начало на състезанието обърка плановете на TOYOTA Racing Team в 6-те часа на Пистата на Америките, 4-ти кръг от автомобилния шампионат за издържливост (FIA WEC), Остин, Тексас. WRC дебют за GT86 CS-R3 в Германия WRC дебют за GT86 CS-R3 в Германия След близо година от старта на развойната дейност, рали-автомобилът GT86 CS-R3 ще направи своя публичен дебют като "откриващ автомобил" с номер "0" в кръга от Световния рали шампионат (WRC) в Германия - ADAC Rallye Deutschland в Триер на 21-24 Август. Автомобилът няма да се състезава, но ще изиграе важна роля при проверките за безопасността на всеки един състезателен етап. TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) създава спортния автомобил GT86 CS-R3 TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) създава спортния автомобил GT86 CS-R3 TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) бележи значителен напредък в разработването на състезателния автомобил със задно предаване GT86 CS-R3, като първия прототип навлиза във финалната фаза на окомплектоване.
Политиката ни за Е-конфиденциалност

За да Ви предложим по-добро обслужване използваме "бисквитки" на нашия сайт. Ако сте съгласни с използването на "бисквитки" на сайта ни продължете. Ако желаете можете да промените настройките на бисквитките във вашия браузър.