Автомобилът, направен за издръжливост

Toyota TS010

Спортният автомобил на Toyota, който постави нова ера в състезателната история на компанията - участието в състезанията за издръжливост.

Съществуват три вида автомобилни състезания, стоящи на върха в моторните спортове.

/




Всяко едно от тях може да държи и най-закоравелия състезател буден и изпълнен с вълнение: историческото "Индианаполис 500" в САЩ, бляскавото крайбрежно "Гран При" в Монако, и без съмнение - най-трудното изпитание от всички тях - "24 часа на Льо Ман".

Най-старото в света състезание за издръжливост се провежда в едноименния френския град от 1923 година и всяка година някои от най-опитните състезатели и най-бързите коли в света се събират да премерят сили в изтощителна 24-часова битка.

Като перлата в короната на World Sportscar Championship (WSC), а отскоро и Световен шампионат по издръжливост (WEC), предизвикателството Льо Ман плени сърцата на много автомобилни производители, частни отбори и състезатели през годините. За Тoyotа аферата с Льо Ман започва през 1985-а.

/
/
/

През втората половина на 80-те болидите на Toyota в Група "C" постигат впечатляващи за Льо Ман резултати: забележително 12-о място в първото си състезание през 1985-а и отлична 6-а позиция през 1990 г.

Година по-късно правилникът на ФИА претърпява значителни промени, в резултат на което нараства свободата на отборите да преосмислят дизайна на автомобилите си. За Toyota тези промени довеждат до раждането на изцяло нов модел, който се превръща във важен елемент в моторспорт семейството на Toyota "TS" - TS010.

Сърцето на новия хай-тек състезател е вдъхновения от "Формула 1" 3.5 литров V10-двигател, който замества 3.6-литровия V8 турбо двигател на предшественика си. Генериращ 600 к.с. в състезанието "Льо Ман" и свирепите 700 к.с. в "спринт" конфигурация автомобил е разработен възползвайки се изцяло от новите правила. Новото попълнение, проектирано от именития дизайнер Тони Соутгейт, се отличава с издължено аеродинамично тяло, което пори въздуха със скорост по-висока от 350 км/ч и постигащо още по-високи нива на притискане (почти двойно на кола от "Формула 1").

Новото аеродинамично купе на автомобила, декорирано в отличителен микс от червено-бяла повърхност, прави дебюта си по време на последния кръг от Световния шампионат през 1991 г. в Автополиса в Япония. Управлявана от двамата британци Джеф Лий и Анди Уоланс, новата кола достига до шестото място, само на няколко обиколки от победителя.

Следващият сезон не може да започне по-добре: победа в първия кръг в Монца, Итали. Отлична заявка за предизвикателство към конкурентите и явна амбиция за успех през останалата част от годината.

В края на сезона през 92-ра, ТS010 придвижва Toyota до второ място в шампионата "WSC constructors", а двете победи в "All Japan Sports Prototype Championship" са черешката на тортата, която дава на Toyota впечатляващата титла при конструкторите в Група "C".

Епичната 24-часова обиколка в Льо Ман през същата година извежда TS010 do второто място на стълбичката на победителите. Въпреки че не достига до първото място, това е огромен резултат и поставя автомобила сред най-бързите на пистата.

Жалко, но както World Sportscar Championship, така и All Japan Sports Prototype Championship са отменени през 1993-а, оставяйки Льо Ман като единствения фокус за отбора на TS010. Изобретени са три нови конфигурации специално за състезанието, но дори с големите подобрения, включително олекотени шаси и по-мощен двигател, четвърто и осмо място са най-доброто, което отбора успява да постигне.

/
/
/

Виждайки една от тях на екран в музея Louwman в Хага, повече от 20 години след последното й състезание, изглежда съвършено зрелищна. Този красив екземпляр от 1993 година доближава посетителите до очарователните моменти на героични истории, а драскотините и калта от високите скорости, изписаните имена на пилотите по антикрилата и официалния стикер от участието в Льо Ман през 1993 година, залепен в шофьорската кабина, затвърждават неговата история.

Колата е проектирана с ясната идея за изстискване на максималния й потенциал. Всеки отвор, всяка извивка по купето има своето предназначение : да охлажда нажежените спирачки, да ускори постъпването на кислород към жадния двигател или да отклони въздуха над или под автомобила, за да притисне гумите към земята, докато завива. Може да разпознаете модела от 93-а по оголените задните колела: промените в правилата позволяват на отборите да премахнат аеродинамичните задни калници, което прави TS010 толкова разпознаваем.

Калниците обгръщат гумите на разстояние не повече от инч, за да завършат в зрелищното задно крило, създавайки усещане, че болида всеки един момент ще излети.

За толкова дълга кола, купето изглежда миниатюрно, погледнато отблизо. Трудно е да се повярва, че се очаква пилотите да влизат и излизат бързо, докато около тях бръмчат машини, сменят се гуми, зарежда се гориво и се пускат чистачки на екрана преди колата да се качи на пистата.

/
/

През отворената врата се вижда типично компактно и функционално купе. Плоския волан е поставен пред голям LCD дисплей, а приборното табло, циферблатите и ключовете са разположени на удобно за водача място, така че да може лесно и бързо да извършва настройки в разгара на състезанието. Сигурно е било изтощително за пилотите да бъдат обгърнати от всичко това обиколка след обиколка, час след час, преди да усетят облекчение от умопомрачителните земни ускорения при смяна на пилотите.

Но за състезател, който е на върха, умората и физическите усилия са цена, която си струва да плати. Да управляваш автомобил като TS010 до лимита на сцеплението със сигурност остава спомен, който не избледнява.

"Целта на състезанието е не просто да задоволи любопитството, а по-скоро да допринесе за развитието на японската автомобилна индустрия."

Киичиро Тойода (основателят на Toyota)

Въпреки че TS010 никога не е заявявал особени претенции, става много популярен след победата в Льо Ман и гордо записва своето име в историята на компанията. В ДНК-то на бъдещите TS състезателни коли продълажава да съществува TS010 в лицето на TS020, a в хибридната ера - TS030, направен през 2012 г.

През 2014 година хибридът с 1,000 конски сили TS040, с реверанс към предшествениците си, продължава да доминира едновременно при състезанията за пилоти и за конструктори в Световния шампионат по издръжливост, извеждайки хибридното ноу-хау на в челните редици на една нова епоха спортни състезания.

През последните години от живота си, основателят на Toyota, Киичиро Тойода, вярва във важната роля на моторните спортове, спомагащи за изграждането на по-добри и ефективни автомобили: "Производителите трябва да участват в автомобилни състезания, за да тестват издръжливостта и производителността на продуктите им и да покажат всичко, на което те са способни." Той казва:" Целта на състезанието е не просто да задоволи любопитството, а по-скоро да допринесе за развитието на японската автомобилна индустрия.".

Няма съмнение в значителния принос на исторически величия като TS010, състезателни успехи в историята и вълнуващо бъдеще, които доказват на всички нас, че можем да се насладим на бъдеще с по-добри от всякога коли, дори извън пистата.

Изключителни благодарности към Роналд и неговия екип в музея Лоуман в Хага за съдействието при създаването на тази статия.

Политиката ни за Е-конфиденциалност

За да Ви предложим по-добро обслужване използваме "бисквитки" на нашия сайт. Ако сте съгласни с използването на "бисквитки" на сайта ни продължете. Ако желаете можете да промените настройките на бисквитките във вашия браузър.